Innovation

Visionæren der fandt hjem

Brian Chesky begyndte med at udleje luftmadrasser på gulvet i sin lejlighed i San Francisco. Nu findes Airbnb i 34.000 byer over hele verden. Og luftmadrasserne på gulvet er vokset til en af deleøkonomiens giganter – virksomheden vurderes at være 30 milliarder dollars værd og står over for en børsnotering.

Brian Chesky. Foto: Michael Lewis/Corbis via Getty Images

Da Brian Chesky manglede penge til huslejen, købte han tre billige luftmadrasser, som han lagde på gulvet i den lejlighed, han delte med Joe Gebbia og Nathan Blecharcyzk.

En 30-årig mand fra Indien, en 35-årig kvinde fra Boston og en 45-årig kvinde fra Utah blev de første kunder. De betalte 80 dollars pr. nat.

Fakta:

• Airbnb er til stede i 191 lande.

• Der er mere end syv millioner hjem i Airbnbs database.

• I 2011 åbner Airbnb sit første internationale kontor i Tyskland.

• Airbnb findes også i Kina. Der hedder man Aibiying

Således blev Air Bed and Breakfast født – en forretningsidé, der skulle accelerere med lysets hast på samme måde som andre skæve idéer, der har set dagens lys i den digitale tidsalder: Vi kører taxa i fremmedes private biler; vi swiper til højre, når vi vil date; vi betaler for at sove i nogens ledige stue.

Gode forretningsidéer flyver hurtigt i dag. Hvis man studerer virksomhederne på Fortune 500, er deres gennemsnitlige alder 16 år. For 50 år siden var gennemsnitsalderen 60 år.

Selv om Airbnb har udviklet sig hurtigt, gik det langsomt de første år.

Foto: Stefanie Keenan/Getty Images for Airbnb

Det var ikke kun, fordi Airbnb blev lanceret i kølvandet på en global finanskrise. Det var også selve forretningsidéen. Folk troede ikke på den. Udleje værelser til fremmede på internettet?

Modstanden var så stærk, at de måtte starte virksomheden tre gange. 

– Ingen lagde mærke til, da vi startede de første to gange, så vi var nødt til at gøre det om igen, siger Brian Chesky. 

Efter et år lå man på mellem 10 og 20 bookinger om dagen.

I 2007 kontaktede de 20 potentielle investorer. 15 af dem svarede ikke. På et af de møder, de fik i stand, rejste den potentielle investor sig og gik – uden et ord – efter at have drukket en halv kop kaffe.

I juni 2008 skrev man til syv forretningsengle og bad om 150.000 dollars mod 10 procent af virksomheden.

Fem sagde nej, to svarede slet ikke.

I dag ville 10 procent af virksomheden have været omkring 2,1 mia. kr. værd.  

Brian, Joe og Nathan indså, at de måtte få deres penge ind på en anden måde. 

Det gjorde de ved at sælge morgenmadsprodukter med Obama og McCain på pakken.

Brian Chesky har beskrevet dette initiativ som et lavpunkt i sin karriere. 

Men de hentede godt 200.000 kr. hjem på morgenmaden. Derefter henvendte de sig til Paul Graham hos Y Combinator, et væksthus, der to gange om året uddeler tilskud til start-ups.

Graham var skeptisk. Troede ikke på, at turister ville bo i private hjem hos fremmede. Men konstaterede, at han stod over for en trio, der kunne få folk til at betale 280 kr. for en pakke morgenmad, der var 28 kr. værd. 

Sådan foregår det:

Værter, der deltager i Airbnb, udlejer alt fra en seng til luksuøse villaer. Prisen bestemmer værterne selv. Airbnb offentliggør oplysninger om værterne på deres websteder og formidler booking og betaling. Gæsterne kan bedømme deres værter, og værterne kan bedømme gæsterne.

Trioen fik 140.000 kr. Det banede vejen. Pludselig kom penge fra flere forskellige hold, bl.a. skuespilleren Ashton Kutcher. De efterfølgende investeringer var meget større.

Og i 2012 passerede man så en milepæl: 10 millioner bookinger. Derefter gik det endnu hurtigere. 

I dag har man helt ændret hotelmarkedet. Tag f.eks. Lofoten, hvor Airbnb har 55 procent af de overnattende kunder.

Egentlig er det måske hverken underligt eller nyt. Før de store hotelkæders tid boede rejsende ofte hjemme hos folk, der som del af en bevægelse drev pensionater.

– Vi er en del af den nye deleøkonomi, og det er den, der kommer til at tage over efter masseproduktionens æra, siger Brian Chesky.

Han ser ud til at få ret. 

Mellem 2016 og 2018 steg virksomhedens værdiansættelse til 30 milliarder dollars.

Næste år venter børsen.

Kilde: Business Insider, Washington Post

Publiceret 19.11.2019