Økonomi

Vælg forandringen – eller buk under!

”Det, vi ønsker, skal bestå, må vi ændre,” skal den tidligere amerikanske præsident Bill Clinton have sagt. 

I en tid, hvor den digitale udvikling har enorm fart på, er dette et udsagn, der er mere relevant end nogensinde, ikke mindst i forretningslivet. 

Men hvem er egentlig de mest forandringsparate virksomheder i verden? Hvem har mod alle odds bedst formået at opdatere både deres forretningsplan og deres tilbud? 

Tre mål for forandring

Virksomhederne på Transformation 20 måles og værdisættes efter følgende parametre.

1. Ny tilvækst

Hvor stor succes har virksomheden haft med at skabe nye produkter, tjenester, nye markeder og nye forretningsmodeller?

2. Ompositionering af kernevirksomhed

Hvor effektivt har virksomheden tilpasset sin traditionelle kernevirksomhed til forandringer eller forstyrrelser på sine markeder?

3. Økonomi

Har virksomheden haft stærke økonomiske resultater, eller har man vendt virksomheden fra tab til at komme tilbage på sporet?

Hvert år rangerer det amerikanske strategi- og forskningsfirma Innosight de mest succesrige forandringsrejser, dvs. virksomheder, der har været i stand til at omstille sig og tilpasse sig en ny virkelighed.

På listen The Transformation 20, som i øvrigt toppes af Netflix, er der i år to nordiske virksomheder med danske Ørsted på 7. pladsen.

Ørsted, der tidligere hed DONG Energy, er et strålende eksempel på at udvikle sig med tiden. Da prisen på naturgas i 2012 faldt med 30 procent, endte det statsejede olie- og gasselskab DONG Energy i så dyb en finanskrise, at det medførte ændringer i den danske regering.

Det, der fulgte, var en af de største succeshistorier i dansk industri.

Henrik Poulsen, tidligere chef hos LEGO, tiltrådte som administrerende direktør, men i stedet for at stramme livremmen ind og kaste sig ind i klassisk krisestyring – personalenedskæringer i forventning om, at prisen ville stige igen – lagde han grundlaget til en helt ny virksomhed. 

I 2010 fyrede 70 procent af Dong Energys kraftværker med kul, gas eller olie.

For to år siden var forholdet det omvendte: Da kom over 70 procent af Ørsteds kraftforsyning fra vedvarende energi, og det var også der, navneændringen blev gennemført. Ørsted var den danske videnskabsmand, der i 1820 opdagede forbindelsen mellem elektricitet og magnetisme.

Det andet skandinaviske selskab på listen er ikke uventet finske Neste. Olieselskabets såkaldte Renewable Diesel er dieselbrændstof produceret af 100 procent genanvendelige råmaterialer, og det har op til 90 procent lavere kuldioxidudslip end fossil diesel. 

Neste, der har fået meget opmærksomhed for sit innovative arbejde, er på listens 12. plads. 

En ting, der er fælles for næsten alle virksomhederne på Transformation 20-listen, er, at de ikke kun har formuleret nye forretningsidéer, men også nye mål med deres forretning. 

10 fantastiske forandringsrejser ifølge Innosight

01. Netflix
Fra at sende dvd'er med posten til at blive den førende streamingtjeneste.

02. Adobe
Bedst til software i skyen.

03. Amazon
Boghandlen, der blev verdens største varehus.

04. Tencent
Videospilproducenten, der i dag leverer alt fra underholdning til sky- og økonomitjenester.

05. Microsoft
Har udviklet sig fra at være et firma, der levede af at sælge produkter til dagens skybaserede platform.

06. Alibaba
E-handelsfirmaet, der er blevet et hurtigtvoksende it-konglomerat af innovative virksomheder.

07. Ørsted
Fra olie og gas til vedvarende energikilder og verdensførende inden for vindkraft (offshore).

08. Intuit
Har flyttet bogføringstjenester til små og mellemstore virksomheder ud på nettet.

09. Ping An
Begyndte som forsikringsselskab – for i dag at yde lægerådgivning på nettet og økonomitjenester.

10. DBS
Fra traditionel bank med hovedkontor i Singapore til en global, digital platform. 

Publiceret 09.12.2019