Personligt

Store visioner

Hotelkongen Petter Stordalen har en unik evne til at tænke ud af boksen. Uanset om det drejer sig om et nyt forretningsprojekt eller om at gøre en spektakulær entré ved en hotelindvielse. Mød en superiværksætter, der elsker at udfordre det etablerede!

Som grundlægger og nu bestyrelsesformand for hotelgiganten Nordic Choice er Petter Stordalen konstant i centrum. Han styrer scenen og er ledestjerne i det ene spektakulære indvielsesshow efter det andet. Og han  bliver interviewet igen og igen til tv, hvor han altid fremtræder solbrændt, veltrænet og entusiastisk.

Petter Stordalen minder ikke så lidt om en rockstjerne, der konstant er på turné. Da koncernen snart runder 200 opkøbte eller nybyggede hoteller, og dermed 200 indvielsesshows, kan man spørge: Hvordan orker han?

– At åbne hoteller er det sjoveste, jeg ved. Jeg bliver aldrig træt af det – det er noget, jeg vil gøre resten af mit liv.

Det har afgjort sine omkostninger. Fysisk. Han viser et stort, tykt ar på armen, et minde fra en indvielse af et hotel i Malmø, hvor han kom kørende på vandscooter ind mod omkring 10.000 mennesker og crashede.

– Skader må man tage med, hvis man i en alder af 56 vil køre i samme tempo som før, siger han og fremviser flere ar.

Petter Stordalen

Født: 29. november 1962 i Porsgrunn i Norge.

Bor: Bygdøy i Oslo.

Familie: Hustruen Gunhild siden 2010. Børnene Emilie, Henrik og Jakob fra det tidligere ægteskab med Ingrid.

Formue: Mindst 1,4 milliarder dollars; har overdraget mere end 99,9 procent af ejerskabet til sine børn.

Forfatter: Biografien “Min hemmelighed” fra 2015, skrevet sammen med Jonas Forsang.

Hemmeligt talent: “Jeg er skidegod til at gå på stylter! Det var mit eneste ‘sportstalent’ som barn. Og det sidder endnu, bare se her!” Petter Stordalen tager mobilen frem og viser en nyligt filmet sekvens, hvor han går på høje stylter. Den er go’ nok, han er skidegod.

Tempo, ja. Petter Stordalen indviede for nylig Carion Hotel The Hub i Oslo, Norges største hotel og samtidig største hotelinvestering, og kort efter det fine boutiquehotel Amerikalinjen i samme by.

Denne entusiasme, hvor kommer den fra?

– Ved du, hvad det er?! Det, der begyndte som en enkelt investering, blev mit liv. For mig handler det om at arbejde med noget, der betyder meget for mange. Både personale og gæster. Vi er ikke børsnoterede, Nordic Choice er meget mere end en virksomhed, meget mere end business. Det er en idé om, hvad jeg mener, moderne virksomheder skal være.

– Det er derfor vi taler så meget om mangfoldighed og integration. I min verden er det ligegyldigt, om du hedder Ali eller Ola, om du er muslim, kristen eller hindu, fra Thailand eller Norrland, homo-, bi- eller transseksuel. Og retten til at elske hvem du vil har været noget vigtigt for mig, i hvert fald siden jeg var 18, og min søster indså, at hun var homoseksuel. Som virksomhed giver vi aldrig køb på vores værdier, siger han, hæver stemmen og banker bestemt med sin pegefinger i bordet. Han tilføjer: – Og hvis du ikke vil bo på et af vores hoteller, fordi vi står for de her ting, ja så var du måske heller ikke velkommen. For dette er selve katedralen i vores kultur.

Dér har vi to typiske Nordic Choice-ord: katedral og kultur. Den virksomhedskultur, som Petter Stordalen ønsker at opbygge, hvor alle medarbejdere skal føle sig som særlige stjerner, og hvor en karismatisk leder ved ekstremt overdådige begivenheder stiger ned foran sine jublende disciple, er undertiden blevet sammenlignet med religiøs kult. Hvordan ser han på det?

– Det bekymrer mig ikke spor, siger Petter Stordalen. – Desuden er det lige omvendt: Hos os kan du være hvem du vil, hvilket er det modsatte af religion – eller gammeldags virksomhedskultur for den sags skyld – hvor man har opbygget et "vi", hvor alle skal være lige. Den kultur, vi driver frem, er en idé om alt lige fra hvordan de, der arbejder hos os, skal have det og hvilke sociale spørgsmål, vi ønsker at forfølge. Men de, der tror, at jeg gerne vil ansætte underprivilegerede personer som immigranter, fordi jeg er venlig, har ikke forstået det: Jeg gør det, fordi vi skal tjene flere penge. Vi er "United Nations", og det skal vi fortsætte med at være. Jo flere medarbejdere, der føler sig glade på jobbet, jo bedre har de det overordnet, siger han og går over til at tale om Nordic Choice-medarbejdernes påfaldende lave sygefravær.

– Mennesker er ikke udgifter, siger han.

Men hvorfra kommer Petter Stordalens næsten rekordagtige ambitioner? Han beskriver den unge Petter som en ganske middelmådig dreng, én, som aldrig ville skille sig ud, som var "lille, tyk og havde kasserollehår" og som de andre børn kaldte "lille Petter pære".

– Jeg interesserede mig heller ikke for piger og var ikke særlig dygtig i skolen. Desuden var jeg kikset til sport. De eneste gange, jeg måtte være med til at spille fodbold, var som venstre back – ifølge træneren var det der, jeg gjorde mindst skade.

– Men jeg kunne passe en butik. Det var via jobbet i fars købmandsbutik, at jeg fik selvtillid. Og jo bedre jeg blev, jo hårdere arbejdede jeg, og jo hårdere jeg arbejdede, jo bedre blev jeg. Efterhånden kom jeg tættere på min far, jeg havde været en mors dreng som lille.

Efter jobbet i butikken gik det stærkt opad, og nogle gange nedad. Da han var 24, så han, at Norges største indkøbscenter søgte ny administrerende direktør. Han havde ikke kvalifikationerne, og folk lo, da han fortalte, at han ville ansøge. Og hvad skete der? Han fik jobbet som Norges yngste indkøbscenterchef. Allerede efter to år syntes han, at han følte sig hjemme – og stoppede, kun 26 år gammel. Med tre kompagnoner opkøbte han centerkæden Steen & Strøm i Oslo – hvor han blev fyret. I en alder af 34 købte han sit første hotel, Skjærgården hotel og badeland i en lille by i det sydlige Norge. Derefter er virksomheden vokset med i gennemsnit et nyt hotel hver 14. dag. Og 50 nye medarbejdere hver 10. dag.

Måske havde forældrenes visdomsord præget ham? Moren havde sagt: "Hvem har nogensinde opnået noget stort ved at være som alle andre?" Og faren havde sit nu verdensberømte citat om unge Petters jordbærsalg på torvet hjemme i Porsgrunn. Jordbær, der muligvis var lidt værre end konkurrenternes og ikke solgte så godt: "Petter, sælg de jordbær du har, for det er de eneste jordbær, du kan sælge."

– Da jeg gik i seng den aften, tænkte jeg, at far var et geni. Det er præcis sådan, det er – det vigtige er at få det bedste ud af det produkt, du har, for det er det eneste, du kan sælge.

– Det var vel kroværten i mig, der kom frem dér. Jeg havde jo ingen forstand på hoteller, da jeg startede, men jeg har altid været interesseret i mennesker, det sociale liv. Og hvis du møder mennesker, er det mest naturlige at samles omkring et bord med mad.

I dag udgør alt det en helhed for ham: rejser, familie og eventyr. Der er også de egenskaber, som han helst vil se i sine medarbejdere.

– Kerneværdierne i Nordic Choice er energi, mod og begejstring. Vi kigger ofte efter personlighed, når vi ansætter, og vil gerne have flere forskellige typer i virksomheden. Mangfoldighed er synonymt med god kultur, og forskellige baggrunde giver bedre løsninger, en bedre arbejdsplads og bedre gæsteoplevelser. Det viser forskning. Men en af de egenskaber, jeg værdsætter mest, er styrken til at gennemføre; det adskiller de vellykkede resultater fra resten.

Og så kommer jordbærrene igen:

– Evnen til at lykkes på trods af, at du måske ikke har de bedste forudsætninger, det er det, der betyder noget!

Tekst NIKLAS WAHLLÖF Foto ANDREAS VON GEGERFELT

Publiceret 25.05.2019