Bæredygtighed

Stella McCartney og Google i miljøsamarbejde

Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images

Hvordan påvirkes planeten af den enorme brug af bomuld og viskose i modeindustrien? Det spørgsmål har det klimabevidste luksusmærke Stella McCartney og søgegiganten Google gjort fælles sag for at forsøge at besvare.

Stella McCartney

• Britisk modedesigner født i 1971. Datter af musikeren Paul McCartney og fotografen Linda McCartney.

• Fik sit gennembrud allerede i 1995 til sin afgangsfremvisning på modeskolen Central Saint Martins College of Art and Design, hvor hendes kollektion blev båret af supermodellerne – og hendes venner! – Naomi Campbell, Kate Moss og Yasmin Le Bon. I 1997 blev hun kreativ chef i det franske modehus Chloé.

• Startede sit eget modehus Stella McCartney og fremviste sin første kollektion i Paris i 2001. Har også parfumer i eget navn.

• Modehuset er vegetarisk, så man anvender blandt andet ”pelsfri pels” og ”vegetarisk læder” i produkterne. Man tilstræber også bæredygtighed i hele kæden, fra medarbejderforholdene hos producenterne til at løse miljøproblemer som vandspild i branchen.

Modebranchen anses generelt for at være en af de mest beskidte i verden. At beregne en beklædningsgenstands klimapåvirkning er komplekst og vanskeliggøres af, at underleverandører sjældent har oplysninger om, hvor råmaterialerne kommer fra – hvordan f.eks. bomuld i deres stoffer er blevet dyrket og transporteret.

Stella McCartney giver nu Google adgang til flere års produktionsdata, data, som søgegigantens algoritmer skal forsøge at omdanne til et værktøj, der kan give bedre forståelse for forskellige materialers miljøpåvirkning. Flere modemærker, producenter, organisationer og forskere inviteres til at dele data i projektet, og resultaterne er tiltænkt at blive stillet til rådighed for alle.

Ian Pattison, en af cheferne i Google Clouds i Storbritannien, siger, at den store udfordring er at få input.

– Det er nemt nok at analysere data, men det er svært at få fat i dem. Men man må prøve, sagde han i forbindelse med en branchekonference for nylig.

Elisa Niemtzow, chef for konsulentfirmaet BSR, bemærker, at ingen tidligere har forsøgt at kortlægge klimapåvirkende emissioner i forhold til hele leverandørkæden i en tøjvirksomhed.

– Dette spørgsmål var ikke i vores kollektive bevidsthed for bare et par år siden, siger hun.

Publiceret 28.07.2019