Bæredygtighed

Sneakers fremstillet af kaffegrums

Kan et par sneakers være moderigtige, bæredygtige og til at betale – på en og samme tid? Helt sikkert, hvis du spørger de vietnamesiske iværksættere Son Chu og Jesse Tran. Med base i Finland har de udviklet virksomheden Rens, der producerer træningssko lavet af kaffegrums og genbrugsplast.

Mere end tre fjerdedele af materialet i hvert par sneakers er kaffe, og derudover indeholder de vandtætte, veganske sko det, der svarer til seks genanvendte plastflasker. Og så lugter de ikke, fordi kaffens eftertragtede naturlige evne til at fjerne lugt bevares.

– Vi ønskede at skabe de bedste træningssko, der skulle være teknisk avancerede og bæredygtige, siger Tran, der kom til Finland som studerende.

Rens har for nylig gennemgået en finansieringsrunde og planlægger at udvide produktionen og flytte den fra Kina til grundlæggernes hjemland Vietnam.

Deres virksomhed er et eksempel på såkaldt cirkulær økonomi, hvor produktionen er bæredygtig, og hvor man benytter affald og omdanner det til nye varer. Det er nødvendigt at tænke strategisk på denne måde, hvis drivhuseffekten skal tackles i en verden, hvor befolkningen i 2030 forventes at nå ni milliarder.

Netop modebranchen har en særlig stærk påvirkning af miljøet – men kreativiteten er også stor. Rens er langt fra den eneste virksomhed, der eksperimenterer med nye, genanvendte materialer. Tyske Hugo Boss har for eksempel en kollektion af sko lavet af pinatex, der er udvundet fra ananasplantens fibre. Britiske Stella McCartney står bag et alternativ til animalsk skind kaldet mylo, lavet af svampe. Og italienske Salvatore Ferragamo sælger tøj i et materiale, der indeholder appelsinskal.

Hvert initiativ har stor betydning. Ifølge organisationen Common Objective, der arbejder med bæredygtighed i modeindustrien, ender 57 procent af alt kasseret tøj direkte på lossepladsen. Hertil kommer, at 35 procent af de materialer, der bruges til at lave tøj af, kasseres under selve produktionen, før tøjet overhovedet er kommet ud i butikken.

Publiceret 14.10.2019