Personligt

Skabertrang fra Svaneke

Fra hjemmelavet lakrids til verdensomspændende brand købt af kapitalfond – manden bag Lakrids by Bülow, fornavn Johan, har forvaltet sine bornholmske iværksætterevner godt.

Johan Bülow har fået sine evner som iværksætter fra forældrene og fra sine omgivelser i Svaneke på Bornholm.

Fra moren – udlært hos svenske Orrefors og siden 1989 indehaver af glaspusteri og galleri Pernille Bülow Glas i Svaneke – kom det kreative, mens faren hjalp med det mere økonomiske og forretningsmæssige.

– Jeg fik enormt meget entreprenant sutteflaske af min mor. Ingen tvivl om det. På den anden side var min far dygtig økonomisk og kunne i starten hjælpe med momsregnskab og bilag, siger Johan Bülow, der i dag er kreativ direktør i Lakrids by Bülow, som han grundlagde i 2007.

Født: 1984.

Bor: I hus på Frederiksberg.

Familie: Gift med Sarah Askari, de har børnene Eleanor på 7 og Oliver på 4.

Skjult talent: ”Jeg er god til at lægge arm.”

Forbillede: Mor!

Han har aldrig bare kunnet sætte sig ned, det ligger ikke til ham, og dét har han fra sin mor.

– På et tidspunkt havde hun 35 ansatte og skulle få en hverdag med to små børn til at fungere uden mand (forældrene blev skilt, da Johan var 10 år) og lave varm mad hver aften. Hun klarede det, uden den helt vilde struktur, men hun fik tingene til at fungere. Samtidig så jeg hende drive forretning godt nok til, at hun kunne gå i banken og låne penge til at udvide. Den dér kæmpe lyst til at se ting vokse, se ting ske, den har jeg fra hende. 

– Så rent fysisk har jeg fået lidt af den enes hjerne og lidt af den andens. Det er et privilegium. For gu’ er jeg da iværksætter, men jeg er ikke lige så vrooom-agtig som dem, der laver et eller andet helt vildt, som så alligevel aldrig bliver til noget.

Svaneke er en landsby med omkring 1.500 indbyggere. Om sommeren blomstrer byen, lige som resten af Bornholm, op med tusindvis af turister. Men opblomstringen varer kun tre måneder – deri ligger en del af fortællingen om Svaneke som iværksætter-smørhul.

Hele landsbysamfundet støttede ideen om, at man skulle lokke folk til Svaneke. Johans forældres generation kunne således etablere fundamentet for et miljø, hvor folk gerne ville skabe deres egen forretning, og hvor turisterne gerne ville komme på ferie. 

Mange af den generations børn fik lov til at komme med forældrene på arbejde. De lærte, at man måtte arbejde hårdt i sæsonens 12–14 uger, for det var dér, pengene var i et samfund gearet til turistsæsonen. 

Så snart skoleåret var forbi for Johan, var det ud at arbejde i sommerferien, så han havde penge til resten af året. Da han flyttede til København for at gå på gymnasiet, tog han hjem hver sommer for at arbejde og sparede på den måde 40.000–50.000 kr. op ved at arbejde 240–250 timer om måneden. 

Man havde aldrig fri – og Johan var ikke den eneste. 

Blandt de 150 elever, der i 1990’erne gik på Svaneke Skole samtidig med Johan, var blandt andre Nicolai Nørregaard og Rasmus Kofoed. Deres restaurant Kadeau på Bornholm var i 2007 begyndelsen til det, der i dag er et mindre madimperium. 

Også Nicolas Michaelsen gik på skolen – han var i 2012 en af stifterne af AirHelp, hvis mange hundrede medarbejdere hjælper folk med at få erstatning for aflyste flyrejser.

– Måske var der noget i vandet dengang, siger Johan med et smil.

Pengene til Lakrids by Bülow kom fra hans mobile diskotek, som han kørte rundt med i 12–16 års alderen, fra forældrenes børneopsparing og fra friværdi i to lejligheder, han havde boet i. Sammenlagt cirka 300.000 kr., så var der til en lille gryde, råvarer, emballage, design af logo med mere.

Det hele foregik i små lokaler på Glastorvet i Svaneke. Johan kogte lakrids, rullede den ud og skar til med et pizzahjul. Sarah, som han i dag er gift med, solgte lakridsen. De arbejdede til langt ud på natten – og solgte på tre måneder lakrids for l mio. kr.

I 2008 købte Johan en lakridsmaskine og installerede den i lejede fabrikslokaler i Taastrup ved København – på 1. sal, uden vareelevator, siger Johan og ruller med øjnene. Virksomheden voksede støt og hurtigt. I 2014 købte man sit nuværende hovedkvarter i Hvidovre ved København. Det huser fabrik, administration og 75 medarbejdere.

Lakrids by Bülow gør meget for miljøet med hensyn til emballage. De cylinderformede dåser, lakridsen sælges i, har længe været lavet af 100 procent genbrugsplastik, mens dåsernes låg – ind til videre – er af ny plastik.

”Det, jeg altid har været bedst til, er at kunne spotte, hvad forbrugerne gerne vil have. Det er en fed kompetence at kunne mærke, om noget vil blive godt eller skidt. Den har jeg lidt fra min mor.”

Firmaets ”sustainabilty committee” mødes en gang om måneden. Her opstod ideen om, at man i forretningerne skal spørge kunderne, om de vil have en pose til deres varer i stedet for automatisk at give dem én. Ideen er ikke implementeret endnu, men det bliver den, siger Johan.

I 2016 var omsætningen i Lakrids by Bülow vokset til lidt over 100 mio. kr. Samme år købte den svenske kapitalfond Valedo Partners ca. 75 procent af aktierne i Lakrids by Bülow for 470 mio. kr. Johan beholdt selv de resterende ca. 25 procent.

Lakrids by Bülow sælges på nettet (11–12 procent) og i 10 danske, syv skandinaviske og seks tyske forretninger under eget navn. Man har tillige åbnet tre forretninger i Dubai. Derudover er man ’i sortiment’ ca. 35 steder i USA og Canada.

Det har med andre ord været 12 lukrative år, men hvorfor blev det lige lakrids?

Med til at udstikke retningen var, at Johan havde set, hvordan hans seks år ældre fætter Thomas havde lært at koge bolcher af deres farbror. Og hvordan Thomas med stor succes solgte bolcher i Svaneke og siden også i Nordjylland. 

– Der var mange danske lakridsproducenter, da jeg begyndte at se i den retning. Markedet var stort. Jeg tænkte, at man godt kunne højne niveauet ved at bruge noget bedre mel, sukker og olie i produktionen. Og gøre tingene mere grundigt, siger Johan.

Lakrids by Bülow var de første i Danmark, der producerede og solgte lakrids overtrukket med chokolade. I den første udgave bestod ’indpakningen’ af mælkechokolade tilsat lakridspulver. Siden har chokoladen fået selskab af fx havtorn, ribs, passionsfrugt eller kaffe. Sidstnævnte leveres i øvrigt af danske Coffee Collective,  kendt for deres totale fokus bæredygtighed.

Økologisk, langtidskogt lakrids er firmaets nyeste lakridstype og bygger på den allerførste opskrift fra Bornholm. Alle ingredienser som fx sukker, lakridsrod, mel og olier kommer fra økologisk certificerede leverandører. Og undervejs i produktionen bruger man fire timer på at koge og reducere lakridsmassen, lige som når en god sauce koges ned.

I forbindelse med salget til Valedo Partners skiftede Johan posten som adm. direktør i Lakrids by Bülow ud med et job som kreativ direktør. Han arbejder med alt, hvad der har med produkter og branding at gøre. Og han smager lakrids hver dag.

– Det, jeg altid har været bedst til, er at kunne spotte, hvad forbrugerne gerne vil have. Det er en fed kompetence at kunne mærke, om noget vil blive godt eller skidt. Den har jeg lidt fra min mor, siger Johan.

Tekst: Jan Frimodt Foto: Peter Westrup

Publiceret 16.12.2019