Personligt

Ruller mod nye mål

Cykeliværksætter Jimmy Östholm drives af at skabe en ny balance i livet – og i sadlen. Med sit nye firma Vélosophy har han fundet sin helt egen måde at gøre en forskel på – et tråd ad gangen.

Jimmy Östholm er brandingkonsulenten, der sadlede om – og startede cykelvirksomheden Vélosophy.

Selv tilsyneladende banale begivenheder kan sætte store aftryk. Det første kys. Den første skoledag. Eller da mor eller far pludselig slap grebet om bagagebæreren og vi for første gang cyklede og selv holdt balancen. 

De uendelige muligheder, der åbnede sig, var næsten svimlende. 

– Jeg vil aldrig glemme følelsen af frihed, siger Jimmy Östholm. 

– Den samme eufori kan stadig komme over mig, når jeg hopper op på en cykel. Der er ikke mange ting, der udgør en så følelsesmæssig bro tilbage til barndommen ... Der er vaniljeis, jordbær og så cyklen.

I dag driver Jimmy Östholm Vélosophy – et cykelmærke, der ikke rigtig ligner de andre. For hver cykel, han sælger, donerer han en cykel til en skolepige i et udviklingsland, så hun lettere kan komme i skole.

Jimmy Östholm

Læser: Shoe Dog af Phil Knight, der startede Nike.

Skjult talent: Jeg er faktisk rigtig god til at sy.

Kan godt lide at lave: Japansk ramen-mad – jo enklere retter, jo større krav til råvarerne. Eller osso buco.

Film: The Big Lebowski

By: Jeg må nok sige Milano – det helt modsatte af Rom.

– At vi er født i Sverige er et heldigt tilfælde. Det handler ikke om mine eller dine evner. Med denne indsigt følger et enormt ansvar for at sikre, at de, der ikke har været lige så heldige, får bedre forudsætninger. 

Jimmy Östholm voksede op i Karlstad, men har boet i både Kiruna og Lund. Han arbejdede en overgang hos IKEA, før han endte på Berghs reklameskole i Stockholm ved årtusindskiftet. Derefter startede han sit eget kommunikations- og brandingbureau i Stockholm. 

– Da jeg arbejdede som brandingkonsulent, begyndte jeg efter en tid at føle et savn efter det håndgribelige ved et fysisk produkt. Det er noget andet og mere end bare at udvikle en strategi eller lave et logo. Jeg længtes efter noget med substans, og det skulle helst være foreneligt med min lidenskab for cykling. Og så begyndte brikkerne at falde på plads.

Som iværksætter får han indfriet alt dette, og der taler vi ikke kun om hans egen udvikling, men også om, hvor samfundet som helhed er på vej hen, hvordan vi befinder os midt i et paradigmeskifte, som på længere sigt vil ændre gamle tankegange til noget nyt og bedre.

Et strålende eksempel på dette er fra i sommer, da administrerende direktører i 181 af USA’s største selskaber (Business Roundtable) samledes i en fælles erklæring, hvor de formidlede et moderniseret syn på, hvad en virksomheds opgave er: "En virksomhed skal se bort fra ejernes interesser og nære større hensyn og omsorg over for medarbejdere, miljø og underleverandører." 

For hver cykel, Vélosophy sælger, donerer Jimmy Östholm en cykel til en skolepige i et udviklingsland.

Tanker, der går stik i mod den amerikanske økonom Milton Friedmans idéer om, at en virksomhed altid skal sætte aktionærernes interesser forrest.

– Nu er jeg jo en lille spiller i det store billede, men når det gælder bæredygtighed, er det min overbevisning, at vi ikke kan fortsætte med at overforbruge billige og dårlige produkter. Det kan umuligt være fremtiden. Og hvis man har startet firma i 00'erne, er det vigtigt at tænke dette ind. Den følelse tror jeg, at jeg deler med de fleste virksomhedsledere og iværksættere, som deltager i samfundsdebatten. Man skal yde efter evne.

Til vores aftalte møde kommer han selvfølgelig cyklende på en spejlblank Vélosophy Sport.

– Jeg er vokset op med cykel. Med to arbejdende forældre var jeg henvist til cyklen, når jeg som barn i Karlstad skulle til træning eller af sted til en aktivitet. Det samme på universitetet – man cyklede, hvis man skulle et sted hen. Hvis man cykler, bliver man gladere. Forskning påviser det. Der er ingen bedre måde at komme omkring på.

Jimmys cykel – lavet af genanvendt aluminium, med skivebremser og gear fra Shimano og en sadel lavet af "vegansk læder" – glimter i efterårsmørket. Det er perfektion ned til mindste detalje.

– Vi har valgt komponenter efter, at den skal kunne bruges i hverdagen i lang tid med minimalt servicebehov. Og når den skal serviceres, skal en hvilken som helst cykelforhandler kunne gøre det. I forhold til komponenternes kvalitet kunne cyklen let have kostet 14.000 kr., men nu koster den cirka halvdelen.

” En del af hemmeligheden bag, at det er gået godt for os, er, at jeg har en naiv tro på egne evner. Det handler slet ikke om, hvad jeg formelt kan. Jeg er glad for, at jeg stadig har den holdning. Generelt tror jeg, at vi mennesker har for nemt ved at begrænse os selv.”

For at kunne holde prisen nede har Jimmy valgt ikke at arbejde sammen med de store sportskæder. Cyklen sælges kun online og i pop-up-butikker. 

Men som med alle iværksætterrejser har der også været vanskelige bump på vejen.  Det sværeste var, da Jimmy netop i opstarten blev tvunget til at tilbagekalde 500 cykler, fordi stellet knækkede på nogle af dem. Virksomheden i Kina, der fremstillede cyklerne, sendte et færdigt produkt til Jimmy til test. Men da det var tid til at starte produktionen, havde de ændret legeringen. Det fik stellet til at gå i stykker på flere af cyklerne. 

– Jeg ringede personligt rundt til alle kunder og forklarede, hvad der var sket. Det var angstfremkaldende, men hvis jeg ikke havde gjort det, ville jeg ikke have siddet her i dag. Jeg blev mødt med en utrolig varme og forståelse.

I dag er cyklen blevet raffineret og udviklet – det samme er selve processen omkring den.

For at holde priserne nede sælges cyklerne kun online og i pop up-butikker.

– Vi bruger bæredygtige materialer og arbejder i en mere cirkulær økonomi. Vi prøver at få gang i hjulene i de lande, vi er aktive i. Vi uddanner også mekanikere, der kan vedligeholde cyklerne. Og alle cykler bliver monteret lokalt for at skabe job. Det er en større mission end bare at donere en cykel væk, siger Jimmy.

– En del af hemmeligheden bag, at det er gået godt for os, er, at jeg har en naiv tro på egne evner. Det handler slet ikke om, hvad jeg formelt kan. Jeg er glad for, at jeg stadig har den holdning. Generelt tror jeg, at vi mennesker har for nemt ved at begrænse os selv. 

Siden starten i 2016 har Vélosophy solgt og doneret 1.700 cykler. Den store vækst er kommet i år, hvor man lander på 1.100 cykler. 

– Det er ikke et mål i sig selv at vokse hurtigt. I dette firma måler vi på andre værdier, siger Jimmy, der mener, at det stadig er vigtigt, at virksomheden kan hævde sig kommercielt.

For der er ikke noget modsætningsforhold mellem et godt formål og et godt resultat. Tværtimod.

– Det er helt afgørende, at vi tjener penge. Ellers er det jo umuligt at gøre en forskel. 

Tekst: Tommy Jeppsson Foto: Peter Cederling

Publiceret 01.12.2019