Personligt

Rødt guld

Det er en ”vin-vin-situation”: WineJump skipper alle mellemled, så en vingård i Italien uden bøvl kan sende kasser hjem til køberens hoveddør i Skanderborg. Thomas Winther er ene halvdel bag den startup, som nu har fået sin første investor ombord.

– Vi skal ud at vinde markedet relativt hurtigt, for jeg tror, at andre kommer til. Markedet er enormt, siger Thomas Winther.

Handel på nettet har revolutioneret køb direkte fra producenten af alverdens daglige forbrugsgoder – undtagen vin og spiritus. Det er danske Thomas Winther og tyske Marco Angermeier – to vinelskere, der mødte hinanden i Sydafrika i 2013 – godt i gang med at lave om på med deres startup WineJump.

’Hemmeligheden’ er et system af formularer, der ordner al bøvlet med afgifter, fragt og moms for en vingård, der gerne vil sælge direkte til kunder i EU-lande. Kundernes betaling for vinen sørger WineJump også for. Alt i alt en så omfattende opgave, at selv Amazon ifølge Thomas Winther ikke har formået at løse den ordentligt.

Tidligere i år gik WineJump i luften med 150 (nu er der over 800) franske, italienske, spanske og tyske vingårde på sit website. Gårdene sælger direkte til kunder i syv EU-lande, hvor der produceres og drikkes sammenlagt 12 milliarder flasker vin om året, heriblandt Danmark, Belgien og Holland.

Det koster en gård 1 euro pr. flaske at bruge WineJumps system, der sikrer både vinbonde og kunde, at alle tolddokumenter håndteres og skatter betales.

– Gårdejere i Italien og Spanien var de letteste at overtale til at gå med. Måske er de bedre handelsfolk. I Frankrig var de mere konservative.

Thomas Winther

Født 1970. Opvokset i Ølstykke ved København. Gift med Katrine Paaby Joensen, sammen har de Nora på 13 år og Arthur på 11. Boet og arbejdet i Oslo, Belgien, Ghana og Sydafrika. Grundlægger af Innogate, konsulentfirma for bl.a. nordiske og europæiske erhvervsudviklingsorganisationer. Siden 2018 er familien bosat i Palo Alto. Elsker at rejse og opleve verden. Holder sig i form ved at løbe og spille tennis. Stor beundrer af Nelson Mandela – har til børnene ofte citeret: ”Det handler ikke om altid at undgå at falde, men om måden vi kommer op på, hver gang vi falder.”

Thomas og Marco har tilsammen skudt 1,5 mio. kr. i WineJump A/S. Deres ide er forbi ”proof of concept”. Nu gælder det ”proof of business” og i det hele taget om at holde sig i front: – Andre vil forsøge sig. ”Vores forspring varer næppe evigt,” siger Thomas Winther.

I det næste trekvarte års tid skal WineJump først og fremmest arbejde med brugeroplevelse, herunder udvikle sin egen app. Og så skal kunstig intelligens ind over i form af AI Cherry, som ’hun’ allerede er døbt: En vin- og menneskekender, der lige som vinhandleren nede på hjørnet ved, hvad du på en tirsdag skal bruge af hvidvin til aftenens fiskeret.

Egen app og kunstig intelligens – den slags kræver investorer. Thomas og Marco havde følere ude længe før WineJumps premieredato og mødtes flere gange med potentielle danske og tyske investorer. Målet inden coronakrisen var at rejse 1-1,5 mio. euro. Nu er Mikal Hallstrup – stifter af og tidligere CEO for Designit – trådt til som første investor, og flere er på trapperne.

– For os er det meget vigtigt, at de penge, der tilføres WineJump, er smart money. Med Mikal Hallstrup får vi f.eks. adgang til global excellence på design og brugeroplevelse – noget, der er helt centralt for den videre rejse”, siger Thomas.  

Thomas Winther drømmer om at føre WineJump til tops.

Da han sammen med familien vendte hjem fra Sydafrika, ejede og drev han i nogle år Vinkunsten i København og importerede selv vinen fra Sydafrika. Det gik op for ham, at i vinbranchen har importører slet ikke mærket det seneste årtis ”direct to consumer”-konkurrence på samme måde som i alle andre dagligvarebrancher.

– Tværtimod har importørerne stadig kunnet åbne eller lukke for vingårdes adgang til forbrugerne. Et småsygt system, der kun kan eksistere på grund af den jungle af punktafgiftsregler på vin og spiritus, der findes i alle EU-lande, siger Thomas.

Med en ”Det kan sgu ikke være rigtigt!”-indstilling gik han – der er universitetsuddannet i økonomi og har mange års erfaring fra offentlige ansættelser i bl.a. København og Bruxelles – i gang med at finde vej gennem junglen.

Ideen var at etablere et ”proprietary legal framework” inden for EUs regelværk. At herunder tage højde for de enkelte EU-landes love. Og at indarbejde landenes administrative procedurer for at kunne sende vin fra f.eks. Italien til Danmark. Kort sagt: Udvikle software til et system af formularer, der automatisk legaliserer hele vinens rejse direkte fra en gård i Piemonte til en villa i Skanderborg.

Vinhandlen Vinkunsten var for Thomas en hobby, der blev forretning, men han vidste godt, at den ikke kunne skaleres til noget stort. Det kan WineJump.

Marco Angermeier havde mange års erfaring som projektmanager for byggevirksomheder, da han grundlagde konsulentfirmaet Prompt. Firmaet digitaliserer kommunikationen mellem alle deltagerne i et byggeprojekt på en fælles platform og med software, Marco fik designet af udviklere i Ukraine.

Softwaren bag WineJumps system blev udviklet samme sted med Marco som chefdesigner, mens Thomas især brugte tiden på det legale og at rekruttere vingårde. Marco instruerede systemudviklerne, Thomas havde brancheerfaring fra Vinkunsten: De var det perfekte match.

Også i den forstand, at Thomas er 50 år og Marco 45. Tilsammen rammer de, hvad der ifølge Forbes Magazine er den succesrige iværksætters idealalder: 47 år. Eller som Thomas siger: – I den alder har du været ”around the block” et par gange. Du har et netværk af folk, der kan kalibrere dine fantasier og hjælpe dig videre.

I sin tid som vinhandler, og også inden da, fik Thomas øjnene op for den del af industrien, hvor gårdene var ved at omstille sig til håndlavede vine, de fleste af hvilke slet ikke fandtes i Danmark.

Hvis tingene flasker sig, kan WineJump sætte sig på en del af det 12 milliarder flasker om året store EU-marked.

– Typisk vil vin lavet i små volumener nærmest pr. definition være mere bæredygtig, og den slags gårde har WineJump mange af. Deres vin er mindre attraktive for en større importør, for han kan dårligt nå at reklamere for den, før den er udsolgt. På vores site får gårdene mulighed for selv at fortælle deres historie – og blive ved med at sælge, siger Thomas.

Konsumvin er slet ikke noget, WineJump konkurrerer på. Det handler om at skabe opmærksomhed om håndlavede og bæredygtige kvalitetsvine, så nogle af de mange vinkøbere, der måske ’nøjes’ med en flaske til 75 kr. i supermarkedet, hopper på én til 150 kr. hos WineJump.

For Thomas stod Silicon Valley i årtier som det mest fantastiske økosystem i verden, når det gjaldt om at omsætte ideer til virkelighed. For to år siden gik drømmen om at flytte dertil i opfyldelse, da hans kone Katrine fik mulighed for et job derovre gennem Udenrigsministeriet. Sammen med deres to børn flyttede de til Palo Alto.

– Vin lavet i små volumener vil nærmest pr. definition være mere bæredygtig, og den slags gårde har WineJump mange af.

– Miljøet er bare SÅ dynamisk. Man møder andre, der er i gang med samme slags rejse som vores. Man sidder ikke alene med sine ambitioner. Det er HELT i orden at være megaambitiøs på sin virksomheds vegne. Og det er ikke ’kukkuk’ at ville udbygge WineJump til en Unicorn. Selvfølgelig er det ambitionen i så stort et marked som EU.

Snart skal Storbritannien være køberland nr. 8. På sigt skal vingårde fra Portugal, Østrig og Grækenland med. Og længere ude i horisonten skal man sælge amerikansk vin direkte til købere i 30-40 delstater, hvilket forudsætter at WineJump etablerer virksomhed i USA.

Det vil gøre tingene nemmere at sluge for amerikanske investorer. Og dermed mere givende for Thomas at tage turen op og ned ad Sand Hill Road, der begynder et par kilometer fra Palo Alto, og hvor venturekapital-virksomhederne ligger tæt som flasker på en vinreol.

Tekst: Jajn Frimodt Foto: Bax Lindhardt

Publiceret 07.10.2020