Personligt

På værdi­skabende mission

Slår man serieiværksætter op i ordbogen, kunne der være et billede af Henrik Teisbæk. Han er manden bag blandt andet Billetto og Bloggers Delight, men senest har han sammen med to co-founders gjort det muligt for blandt andet forældre fanget i trafikken, alligevel at se børnenes fodboldkamp gennem et Veo kamera.

VEO Henrik Teisbæk
En stor del af Henrik Teisbæks ’iværksætter-motivation’ er at lave noget, der skaber værdi for andre.

Der er en mening med alting, siger et gammelt mundheld. Hvad meningen med for eksempel at holde i bilkø, imens ens søn scorer fodboldkampens fedeste mål, kan for de fleste være svær at finde. Det gælder dog ikke for Henrik Teisbæk og hans to co-founders Keld Reinicke og Jesper Taxbøl. Det missede mål blev nemlig kimen til startuppet Veo, der har udviklet et intelligent kamera, der automatisk optager fodboldkampe uden behov for en kameramand.

– Vi har bygget en teknologi, der gør det nemt at filme kampene automatisk uden en kameramand, siger Henrik Teisbæk.

Videokameraet optager automatisk uden en kameramand og lægger selv de levende billeder klar efter kampen.

De seneste fem år er virksomheden buldret frem – senest med en investering på 150 mio. kroner i januar – og i dag findes kameraet i mere end 10.000 fodboldklubber overalt i verden og filmer 50.000 fodboldkampe om måneden.

VEO Henrik Teisbæk
Det lille grønne videokamera findes i mere end 10.000 fodboldklubber over alt i verden og filmer 50.000 fodboldkampe om måneden.

Henrik Teisbæk

Bosat: Skovshoved.

Uddannelse: MSc in Engineering.

Karriere: 2008–2010 Market Manager i IBM/Lenovo, 2010-2015 CEO Billetto, 2016- CEO Veo Technologies.

Fun fact: Dobbelt dansk mester i sejlsport, og sejlet over Atlanterhavet som 19-årig.

– Vi er verdens største videoproducent af sport i dag målt på antal optagelser, siger Henrik Teisbæk.

Iværksætter

Lige siden skoletiden, har Henrik Teisbæk haft en drøm at skabe en virksomhed. En drøm, der kun tog fart, da han begyndte at læse til ingeniør på DTU. Her fandt han undervejs ud af, at han ikke var verdens bedste ingeniør, men det var der heldigvis mange af hans studiekammerater, der var. 

– Jeg fandt ret hurtigt ud af, at mine interesser lå i at samle folk og få ting til at ske, siger Henrik Teisbæk.

Hvor drømmen om at blive selvstændig kommer fra, ved han ikke helt.

– Noget af det appellerende var at bygge noget, der også havde værdi for andre og selvfølgelig også at tjene penge på det, siger Henrik Teisbæk.

Missionen for at skabe noget, som har værdi for andre, er i dag stadig en kernemotivator for ham.

VEO Henrik Teisbæk
Det kompakte og komplicerede Veo-kamera produceres i Danmark.

Nogle overlevede andre gjorde ikke

På trods af iværksætterdrømmen, begyndte Henrik Teisbæk sin karriere efter endt studie først hos IBM og sidenhen hos Lenovo, før han fik modet til at springe ud som selvstændig.

Her startede han Billetto, et online billetsystem, som gør det nemt at sælge billetter til events, både de store men i særdeleshed også til de mange små, som for eksempel lokale koncerter, amatørteatre og alt hvad der sker af fantastisk kultur rundt omkring. Det er i dag Nordens største platform for events.

Han er også en af skaberne bag bloggeruniverset Bloggers Delight, som er Danmarks størte platform for influencers. 

– Jeg har også været en del af et projekt, hvor vi fik håndlavet kunst i Kina, og vi lavede nogle projekter til Metroringen, og et reklamebureau. Vi var nogle gutter der byggede en masse selskaber og synes det var spændende. Nogle af dem er gode selskaber i dag, mens andre ikke overlevede, fortæller Henrik Teisbæk.

Men hvad enten selskaberne er blevet til succes eller fiasko, har det ifølge Henrik Teisbæk alt sammen været lærerige processer, der har givet ham kendskab til, hvordan man skal få noget op i luften, og hvordan man bygger selskaber og får dem i gang.

Hvorfor er der ingen, der filmer?

Efter nogle år trak Henrik Teisbæk sig ud af alle selskaberne, da vennen Keld Reinicke, der var manden der sad i bilkø, da han skulle have stået på sidelinjen og set sønnens mål, kom og stillede spørgsmålet ’hvorfor er der ikke nogen, der filmer min søns fodboldkamp, når jeg kan tænde for fjernsynet og se FCK og Brøndby?’.

VEO Henrik Teisbæk
En af Henrik Teisbæks største forcer som iværksætter er ifølge ham selv at få ting til at ske og sætte et godt hold.

Sammen med Veos tredje co-founder Jesper Taxbøl, påbegyndte de processen med at skabe hardware til et videomedie, der kunne bruges af klubber på alle niveauer.

De brugte de første tre år på at bygge den første generation af hardwaren og den kunstige intelligens, som er i kameraet, og de applikationer der gør, at man bliver i stand til at se kampen.

– Det brugte vi ret lang tid på at komme i mål med, men derefter har det bare taget fart, og vi sidder nu 150 mand på Østerbro i København, og derudover har vi kontor i Miami og London , siger Henrik Teisbæk.

På verdensplan har Veo allerede godt fat i de store klubber, der bruger kameraet og den medfølgende software som et seriøst trænings- og analyseredskab. 

– Vi er i stort set alle superligaklubber og næsten alle divisionsklubber, så vi har allerede en stor markedsandel i Danmark. Det er vigtigt for os, at det ikke kun er klubbernes førstehold, der har teknologien, men også ungdoms- og amatørholdene, siger Henrik Teisbæk.

Lidt samme idé

I dag bliver 99 procent af al sport ikke optaget, og det var det marked Henrik Teisbæk og hans co-founders så.

VEO Henrik Teisbæk
Det lille kamera er grunden til, at Veo i dag kan kalde sig verdens største videoproducent af sport målt på antal optagelser.

– Det var simpelthen for bøvlet for små klubber og amatørhold at filme en kamp, for det er ikke nok bare at stå på sidelinjen og filme med sin telefon, for så får man ikke perspektivet med, og billedet ryster når ens barn scorer, siger Henrik Teisbæk.

Og da det er de færreste klubber, der har økonomi til at bygge et stillads og hyre en kameramand til at stå ude på banen i 90 minutter for derefter at klippe det hele sammen, skulle der noget helt særligt til at demokratisere sportens filmografi, som Henrik Teisbæk udtrykker det.

– Det var faktisk lidt af det samme, jeg så i Billetto, hvor er det ikke handlede om at sælge billetter til de store arrangementer, men til den der hale af mikro events. Det er til de millioner af fodboldklubber rundt omkring i verden, der ikke har en stor filmproduktion, siger Henrik Teisbæk.

Det lille grønne kamera gør det muligt for alle hold i verden at filme deres kampe, og det gør ifølge Henrik Teisbæk en masse godt for sporten og klubberne ved at skabe eksponering til sponsorer, støtte talentudvikling og øge samlingskraften og livet i klubberne.

Værdi

Oplevelsen af at skabe noget, man kan se andre bruger og skaber værdi, er som tidligere beskrevet en af Henrik Teisbæk helt store motivatorer i livet som selvstændig – en mission han til fulde får opfyldt i Veo.

VEO Henrik Teisbæk
Henrik Teisbæks vision er at demokratisere sportsfilmografi, og i fremtiden at kunne filme alle sportsgrene med et hold og en bold.

– Vi fandt ud af, at video i sig selv er en enormt vigtig komponent i sporten - fordi det er fundamentet for talentudvikling, men også er det medie, der kan dele den oplevelse der foregår på banen, siger Henrik Teisbæk.

Han oplever også, at deres kamera kan gøre oplevelsen omkring kampen bedre, så sammenhængskraften i klubben bliver udvidet til, at man ikke kun er en del af fodboldklubben, når man er dernede, men at forældre og bedsteforældre også kan følge med, selvom de ikke fysisk befinder sig til kampen.

Værdi i anden potens

Men Veo har ikke kun skabt værdi for klubberne og bedsteforældrene.

– Vi oplever forældre, der fortæller om, at nu kan de lige pludselig se alle barnets fodboldkampe, på trods af lange udebaneture, hvor man ikke kan tage med. Dette har vi især hørt meget fra vores kunder i USA, siger Henrik Teisbæk.

Derfor har de udvidet deres salgsmodel til effektivt at sælge i USA, hvilket virkelig har sat fart på forretningen.

Men de har langt flere visioner for det lille grønne kamera.

Indtil nu har Veo bygget et produkt, der kigger meget på fodboldanalyse, og det har i høj grad handlet om at optage og gøre det nemt for træneren at bryde videoen ned, så han kan fortælle spillerne, hvad de gør rigtigt. For få uger siden lancerede de næste generation af teknologi, der gør det muligt at live streame kampene.

VEO Henrik Teisbæk

– Så nu kan den samme teknologi ikke bare bringe værdi for træneren men også for de millioner af forældre og bedsteforældre, der er rundt om holdene, og derudover også de mange talentspejdere, der hidtil har rejst rundt, siger Henrik Teisbæk.

Alt med et hold og en bold

Lige siden de startede Veo, har de kunnet se et kæmpe hul på markedet, og den efterspørgsel de oplever på produktet, ikke bare her i landet men i endnu højere grad fra udlandet, viser med al tydelighed, at det hul var reelt. Ja faktisk var det langt større, end de i første omgang havde troet.

– Vi kan se, at produktet virkelig bliver brugt, og mere end vi havde forventet. Vi løser faktisk et reelt problem ude i klubberne med vores teknologi, siger Henrik Teisbæk.

Faktisk bliver kameraet i lige så høj grad brugt til basketball- og rugbykampe, men visionerne rækker endnu længere.

– På sigt, vil vi kunne optage alle sportsgrene med et hold og en bold, siger Henrik Teisbæk.

Tekst: Gry Koefoed Foto: Lars Just

Publiceret 01.10.2021