Innovation

Nu er der fart på elflyet

Rekordstor interesse for elfly, der forventes at være i luften i 2026.

Om fem år vil et svensk elfly operere i luftrummet i Norden. 19-personers flyet ES-19 er i øjeblikket under udvikling af det Göteborg-baserede firma Heart Aerospace.

Virksomheden blev startet af flyingeniør Anders Forslund i 2018 med det formål at revolutionere kortdistanceflyvninger. Arbejdet skrider hurtigt frem: På bare to år er virksomheden vokset fra to til 40 medarbejdere. Og om yderligere to år er det tid til den første testflyvning.

Heart Aerospace. ES-19
Heart Aerospace. ES-19

ES-19 drives udelukkende af batterier og en elektrisk motor. Det betyder, at flyet ikke kun er klimavenligt – det skal også være billigere at bygge end fossildrevne fly. 85 procent af alle flyvninger er kortdistanceflyvninger, og 45 procent af al udledning fra fly skyldes kortdistancefly. Dér kan ES-19 blive et interessant, kommercielt alternativ.

”En elmotor er mindre kompleks end en jetmotor, og det betyder, at vi kan mindske både omkostninger og udledninger,” siger Anders Forslund.

Anders Forslund, grundlægger og administrerende direktør for Heart Aerospace

Anders Forslund, grundlægger og administrerende direktør for Heart Aerospace.

Den store interesse for projektet har gjort Anders Forslund til en af Nordens mest eftertragtede iværksættere.

For to år siden blev Forslund spottet af amerikanske Y Combinator – en såkaldt accelerator, der forbinder investorer med startup-virksomheder, der har brug for ”seed funding”. I sommer hentede han 300 mio. SEK (ca. 220 mio. kr.) fra en gruppe investorer bestående af Breakthrough Energy Ventures, United Airlines Ventures og Mesa Air Group. En del af aftalen omfatter en ordre på 200 elfly med mulighed for at bestille yderligere 100.

”Jeg kan ikke forestille mig en stærkere koalition af partnere ... Vi har BEV, verdens mest indflydelsesrige klimafond. Vi har United, et af verdens største flyselskaber, klar til at blive verdensledende hvad angår det at frigøre flyet fra kuldioxid. Og vi har Mesa, storoperatør af 20-personers fly. Denne kombination af kommerciel levedygtighed kombineret med en langsigtet klimainvesteringsfilosofi er præcis, hvad vi har brug for til at kunne virkeliggøre kommercielle elflyrejser.”

Tekst: Tommy Jeppsson Billeder: Heart Aerospace

Publiceret 07.09.2021