Personligt

Netdronning med global vision

I 2013 var Jenny Wolfram en nyuddannet, meget ung advokat. Vejen frem var banet på det succesfulde Helsinki-kontor. Så fik hun øje på en sag, der skulle ændre alt: En virksomhed var blevet sagsøgt for grove indlæg på sin Facebook-side.

Hvordan beskytter man sin virksomhed mod angreb på de sociale medier? Jenny Wolframs firma BrandBastion arbejder over hele verden og på 43 sprog.

Det seneste årti er næsten alle virksomheder, i hvert fald inden for forbrugersegmentet, i stadigt højere grad begyndt at gå i dialog med deres omgivelser frem for blot at satse på envejsreklamebudskaber. På godt og ondt, for det har betydet, at alle også skal forholde sig til tusindvis og atter tusindvis af anmeldelser, kommentarer, kampagner eller misinformation, som udenforstående offentliggør i deres kommunikationskanaler. Kommentarer, der risikerer at smitte varemærket. At holde sin sti ren er både et ressource- og rutinekrævende arbejde, der ofte slår fejl – som i den nu sagsøgte virksomhed.

Jenny Wolfram

Født: 1990.

Bor: ”I Kulosaari, Helsinki, med min kæreste, men tilbringer meget tid i San Francisco og New York. Når jeg rejser, bor jeg altid på Airbnb.”

Skjult talent: “Jeg har en rigtig god evne til at sove, især på fly.”

Om fem år: “Der leder jeg stadig et BrandBastion i vækst.”

Forbilleder: “Alle iværksættere, der har investeret i BrandBastion, f.eks. Mårten Mickos, Risto Siilasmaa, John Wattin og Kaj Hed, har mange egenskaber, jeg sætter stor pris på.”

Indsigt: “Tidligere var jeg bange for ikke at udnytte alle mulighederne godt nok. Nu ved jeg, at når man arbejder hårdt, kommer der altid flere muligheder.”

Jenny Wolfram indså, at muligheden for at tilbyde denne ressource var et enormt forretningspotentiale. Og hvis man har iværksætterånden i sig, så har man. Jenny Wolfram forlod juraen og startede varemærket BrandBastion.

– Lige siden jeg som femårig mosede blåbær og solgte det som ansigtscreme på flaske til naboerne, har jeg haft en lidenskab for iværksætteri, siger Jenny Wolfram. Jeg kunne mærke, at jeg ønskede at tage fat i og udvikle en løsning til varemærkebeskyttelse. Så jeg sammensatte et team af de dygtigste mennesker, jeg kunne finde, og så var vi i gang.

Resten er, som man plejer at sige, historie. I løbet af de seks år, der er gået, er Jenny Wolfram blevet listet på den prestigefulde Forbes 30 under 30, og hendes virksomhed, som hun også er administrerende direktør for, er vokset markant. I dag håndterer BrandBastion over 350 kommercielle sociale mediekonti i 150 lande og tilbyder support døgnet rundt på 43 forskellige sprog. Blandt kunderne er mærker som Netflix, Mac Cosmetics og DealDash, og Facebook er officiel samarbejdspartner.

– Vores løsning, som er baseret på både AI (artificial intellience – kunstig intelligens, red) og menneskelig moderation af kommentarfelter, viste sig at være meget populær for især de virksomheder, der investerer meget i markedsføring via de sociale medier. Og der er mange. Had, trusler, racisme og forkert information er et voksende problem, der påvirker både varemærker og millioner af private, fortsætter Jenny Wolfram og fortæller om, hvordan en af BrandBastions første kunder – et internationalt kosmetikmærke – formentlig druknede i en lavine af racistiske kommentarer forårsaget af virksomhedens valg af modeller.

Men hvordan gør de? Jenny Wolfram fortæller, at hver kunde får sin skræddersyede løsning, som rimeligt nok er hemmelig, men den grundlæggende filosofi er at udvikle systemer, der opdager og skjuler uønskede eller ulovlige indlæg frem for at slette dem. En international gruppe programmører og sprogforskere har udviklet en software, der kan læse og forstå millioner af kommentarer samtidigt og dermed få skjult nogle og reageret på andre.

Forbes har udnævnt Jenny Wolfram til en af verdens mest talentfulde iværksættere under 30 år.

– Det at slette indlæg afstedkommer næsten altid en modreaktion, i værste fald en massiv kampagne, så vi er fortalere for, at de skjules. Med vores løsning betyder det, at kommentaren kan ses af den, der har skrevet den, men ikke er synlig i andres visning. Det gør en stor forskel for mange andre i vores branche, siger hun.

Omvendt kan BrandBastions system opdage gode kommentarer, såsom positiv omtale af produkter, og sørge for, at de kommer længere op i feedet og bliver mere synlige.

“Tidligere var jeg bange for ikke at udnytte alle mulighederne godt nok. Nu ved jeg, at når man arbejder hårdt, kommer der altid flere muligheder.”

BrandBastions kunder er for 70 procents vedkommende amerikanske. Det har sine markedsmæssige grunde. Jenny Wolfram fortæller, at hun tidligt besluttede at satse på det amerikanske marked.

– Jeg oplever, at det er lettere at få et møde i stand der, og at også større etablerede virksomheder er parate til at sætte sig ned og lytte til ideerne fra en start up-virksomhed, mere end det er tilfældet i Europa. Det er inspirerende at arbejde sammen med amerikanere, ganske enkelt. Derudover er det min fornemmelse, at advokater er mere respekteret der, og som ung kvinde med en juridisk baggrund er det selvfølgelig dejligt.

Jenny Wolfram nævnte lidenskab tidligere. Det er selve BrandBastions succesfaktor, mener hun; hendes mere end 50 medarbejdere på forskellige steder i Europa brænder virkelig for at løse dette problem, som er betydeligt for mange varemærker. Og så tilføjer hun:

Mange er ude efter Jenny Wolframs tjenester, hun sidder blandt andet i bestyrelsen for Rovio, spilvirksomheden bag Angry Birds.

– Og så har jeg været fornuftig nok til at ansætte folk, der er klogere end mig.

Det sidste går begge veje: Andre har været fornuftige nok til at ansætte Jenny Wolfram. Ud over sit engagement i BrandBastion er hun bestyrelsesmedlem i Rovio, en af verdens mest succesfulde spilvirksomheder, der står bag Angry Birds, som er blevet downloadet 3,5 milliarder gange, og hvis animations spil fra 2016 lå på toplisten i mere end 50 lande. (Angry Birds 2 kommer senere i august 2019) Og så er der den dér lidenskab. Når Jenny Wolfram skal fortælle, hvad der virkelig driver hende, siger hun.

– Jeg arbejder som iværksætter, fordi jeg vil ændre verden. Jeg sætter pris på iværksættere, der virkelig vil skabe forandring, og jeg har en svaghed for historier, hvor man går igennem problemer og skaber overskud mod alle odds.

Publiceret 03.08.2019