Økonomi

Milliardærernes første job

Petter Stordalen. Foto: Andreas von Gegerfelt

Er der en fællesnævner blandt de allerrigeste mangemillionærerer og milliardærerer, der befolker jorden? Ja, vurderer den tyske sociolog, historiker og læge Rainer Zitelmann: En stor del af dem har en fortid som sælgere.

Zitelmann har for nylig udgivet bogen The Wealth Elite, som bygger på interviews med 45 meget velhavende mennesker, der enten skabte deres formue selv eller byggede videre på en arv, de fik.

To tredjedele af dem angiver, at erfaringen som sælger var afgørende for deres indtræden i finansverdenens elite. Interviewpersonerne nævner blandt andet, at salgselementet, efter deres første job, altid har været til stede i erhvervslivet.

Tidlige erfaringer med at kunne håndtere et "nej" samt viden om, at grundige faglige kompetencer og sociale egenskaber er afgørende for at lykkes med en virksomhed, har formet dem og lært dem at tænke som iværksættere, ifølge Zitelmann.

– Frem til nu har forskere enten undervurderet eller helt ignoreret den afgørende rolle, som salgskompetencer spiller for personer, der opbygger enorme værdier, siger han til finansmediet Marketwatch.

Interviewpersonerne i hans bog har solgt de fleste ting, fra smykker og makeup til forsikring, brugte bilradioer og fælge.

En kendt iværksætter, der begyndte sin karriere på lignende vis, er amerikaneren Mark Cuban, der ejer NBA-basketballholdet Dallas Mavericks og flere mediefirmaer.

– Jeg bankede på døre og solgte skraldeposer som 12-årig, fordi min far sagde, at det var den eneste måde, jeg kunne få nye basketballsko, fortæller han til tv-kanalen CNBC.

Også Howard Schultz, der opbyggede kaffekæden Starbucks, var stjernesælger, inden han kom ind i kaffeverdenen – hos Xerox, der fremstiller printere og kopimaskiner.

Og iværksætteren Nick Woodman, der grundlagde GoPro, der blandt andet laver actionkameraer til eventyrere, startede med at sælge halskæder langs Californiens kyst, som han og hans kone indkøbte på Bali.

Tendensen er den samme hos USAs kunstnerelite, bemærker Marketwatch: Rapperen Kanye West har for eksempel været sælger for tøjgiganten Gap, og skuespillerne Johnny Depp og Jennifer Aniston har begge arbejdet med telemarketing.

Et godt nordisk eksempel er naturligvis Petter Stordalen, der har fortalt, at han som ung solgte jordbær om sommeren. Da salget på et tidspunkt var lidt sløjt, fik han et råd fra sin far, som han ofte vender tilbage til: "Sælg de jordbær, du har, for det er de eneste, du kan sælge."

Publiceret 08.01.2020