Kultur

Markedsføring med moustache

For ikke så længe siden var markedsføring og reklame en ret simpel ligning: Virksomheden med det største annoncebudget solgte flest varer og tjenester. Punktum.

Den digitale transformation har vendt op og ned på de forudsætninger, og mange virksomheder mener nu, at markedsføring med traditionel annoncering ikke længere virker. I stedet søger man andre måder at opbygge varemærket på, for at trænge gennem støjen.

Et af de mere innovative – og succesrige – eksempler er den amerikanske udfordrer af taxiverdenen, Lyft, der startede i San Francisco i 2012, tre år efter, at Uber blev grundlagt i samme by.

Lyft startede med at sætte store, bølgende skrig-lyserøde overskæg på bilernes kølergitre og opfordrede passagererne til at sidde på forsædet og hilse på chaufførerne med high fives.

De introducerede også en service, hvor man kan bestille taxichauffører ud fra interesser og præferencer. Hvis man f.eks. holdt med New York Rangers i ishockey, kunne man bede om en chauffør, der hepper på det samme hold. Eller som også kan lide Elvis Presley. Eller som også er vegetar. Eller alle tre ting – you name it!

Efter et par år blev overskægget sendt på pension – det blev betragtet som useriøst, når kunden ankom til jobsamtaler  – men virksomheden er siden fortsat med at opbygge varemærket ved hjælp af komikere, berømtheder fra sketchshows og samarbejde med f.eks. tv-serier som ”Stranger Things” (her snakker vi mareridtsagtig kørsel).

Ved børsnoteringen i maj 2019 var markedsværdien $24 mia. Godt kært af et firma, der gjorde op med traditionel markedsføring og i stedet tænkte helt ud af boksen.

Publiceret 16.03.2020