Personligt

Man må aldrig starte med et nej

DJ, radiovært og succesfuld iværksætter. Le Gammeltoft har ud af ingenting skabt den digitale medievirksomhed Heartbeats. Coronakrisen har sat vækstambitionerne midlertidigt på pause, men drømmen er at gøre Heartbeats til Danmarks vigtigste kulturmedie inden for fem år.

Le Gammeltoft grundlagde i 2014 Heartbeats for sine egne penge. Virksomheden formidler gratis historier om kultur, livsstil og samfund og er især kendt for sine podcasts.

– Jeg bruger ikke tid til at tænke på, det jeg ikke kan, siger den 42-årige tidligere radiovært, nu grundlægger af og CEO i den digitale medievirksomhed Heartbeats, Le Gammeltoft.

Hun har en lang fortid som iværksætter på den københavnske kulturscene. Samtidig med, at Le arbejdede for DR, var hun med til at åbne en bar i København og grundlægge pladeselskabet Sound of Copenhagen Records, som gav musikere fra det elektroniske undergrundsmiljø et label at udkomme på.

– Vi har en fin omsætning og skulle ikke have haft corona-hjælp, men mange andre vækstvirksomheder burde have fået det, mener Le Gammeltoft.

Le Gammeltoft

Født 1978, opvokset i Lyngby. Cand. mag. i engelsk/moderne kulturformidling. Ansat tre år i musikbranchen, siden fem år som radiovært for DR. Bor i hus på Amager med døtrene Filippa på otte og Lilja på fire år. Meget begejstret for at spise og lave god mad.

– Vi var små, men der var et hul i markedet med plads til nogle, der ellers ikke blev hørt, set eller fik taletid. Et potentiale, som det ville være synd ikke at få frem. Den frustration, der kommer af at være vidne til en form for uretfærdighed, resulterede i en modreaktion hos mig, forklarer Le Gammeltoft, som også er kendt for at være en åbenmundet kritiker af regeringens medie- og erhvervspolitik.

– At man ikke bare brokker sig, men bruger sin frustration og energi til at få ændret nogle ting, har været fællesnævneren i mit arbejdsliv, siger Le Gammeltoft.

I det hele taget er en vis portion af trods og en klippefast tro på, at alt kan lade sig gøre, en stor del af drivkraften. Alligevel lå det ikke umiddelbart i kortene, at Le skulle være en succesfuld entreprenør, som i dag er medejer og direktør i en virksomhed, som sidste år blev solgt til mediemastodonten Aller Media. Begge forældre er læger, og der er heller ikke spor af iværksætteri andre steder i familien. Hendes mor driver dog egen lægepraksis.

Air-faring: Le Gammeltoft var i flere år radiovært på DR.

– At hun på den måde var selvstændig gjorde, at jeg aldrig har tænkt, at det var ikke en mulighed for mig. Jeg har en høj grad af maskuline værdier, og jeg bruger ikke så meget tid på at tænke, at jeg ikke kan – man må aldrig starte med et nej. Måske har det også spillet en rolle, at jeg var den yngste. At jeg fik lov til at larme lidt mere, have lidt friere rammer.

Køber sprang fra

Heartbeats er et digitalt medie, der gratis formidler historier om kultur, livsstil og samfund på tværs af lyd, video og tekst. Le Gammeltoft grundlagde Heartbeats og Heartbeats Agency, som i dag især er kendt for sine video- og podcastproduktioner, i 2014 for egne penge.

Året efter var der kunder og dermed indtjening i Heartbeats, men skulle virksomheden op på det niveau, dens grundlægger var sikker på, at potentialet rakte til, ville det kræve en investering udefra.

– Det er vigtigt, at kulturen, livsstilen, samfundsdebatten har et sted at bo på en anden måde, end den gør på de andre medier.

Den kom i form af Nils Zibrandtsen, kendt fra GlobalConnect, gennem investeringsselskabet Zibra, men ikke så tidligt, som Le havde regnet med. Dagen før aftalen skulle underskrives, meldte Zibra fra – ikke den bedste besked at få, når man ovenikøbet er gravid i syvende måned.

Efter at have født i juli 2016 holdt Le kontakt med Nils, mens hun i efteråret havde sin babypige med på kontoret. Og som hun siger: ”Jeg har ammet mig igennem en hel del salgsmøder.” 1. februar 2017 faldt aftalen endelig på plads. Zibra købte 80 procent af Heartbeats, mens Le beholdt de sidste 20. Via Zibra trådte en CEO og en salgsdirektør til og hjalp Le med budgetter og afrapportering. Efter et par års medejerskab kom de til enighed om, at Zibrandtsen og hans team havde hjulpet Heartbeats så langt, som de formåede, og solgte dermed deres ejerandele videre til Aller Media, der insisterede på at beholde Le i ejerkredsen.

Uden coronakrisen ville Heartbeats omsætning for 2019-20 formentlig være fordoblet i forhold til året før, men nu må man nøjes med en stigning på 3-4 mio. kroner, fortæller Le. Heartbeats kan ikke få del i regeringens coronahjælpepakker, fordi det er en vækstvirksomhed og ikke kan påvise fald i indtjeningen i forhold til sidste år. Hun har måttet afskedige tre fuldtids- og to deltidsmedarbejdere, men med mulighed for, at de kan genansættes til efteråret – blandt andet fordi resultaterne for marts og april har været ganske gode. Regnskabsåret 2020-21 skal gerne blive det første med sorte bundlinjetal.

Le Gammeltoft så gerne, at politikerne lavede en langstrakt, bred strategi for ligestilling – i stedet for bare at tale om det.

Heartbeats kører blandt andet en serie podcasts med titlen Bucket List – seneste fluebensætter er Birgit Aaby, business angel og medindehaver af rengøringsvirksomheden Combi Service, som hun grundlagde i 1997. Men hvad står der på Les egen liste?

– At jeg, uden egentlig økonomisk uddannelse, også vil gøre Heartbeats til en økonomisk succes og dermed skabe et medie, der kan påvise overskud uden at have modtaget mediestøtte. At jeg vil blive ved med at være lidt voksen-DAMP. Lidt skør. Agil, innovativ. At jeg vil blive ved at værdsætte, at jeg er så privilegeret at have et job, der ikke føles som et job.

Hun ser sig også selv i jobbet om fem år. For Heartbeats er en forretning med flere forskellige ben at stå på, derfor mindre sårbar, og med gode muligheder for at sprede sig yderligere.

– I 2025 er vi Danmarks vigtigste kulturmedie, siger Le Gammeltoft.

Om fem år: Le Gammeltoft ser stadig sig selv som CEO – og Heartbeats som Danmarks vigtigste kulturmedie.

Text: Jan Frimodt Foto: Bax Lindhardt

Publiceret 02.07.2020