Personligt

Lego-profil en af verdens mest indflydelses­rige

Legos visionære og socialt bevidste Julia Goldin indtager 13. pladsen på magasinet Forbes’ liste over mest indflydelsesrige marketingchefer. Hendes helt store drivkraft er ’formål’ – eller ”purpose”, som hun siger.

Julia Goldins , lego
Julia Goldin. Foto: ©2021 LEGO Koncernen. Legobitar: Shutterstock

Hun er flere gange kåret som en af de mest indflydelsesrige Chief Marketing Officer’er (CMO) i verden af det amerikanske erhvervsmagasin Forbes. På dette års liste indtager Julia Goldin, EVP, Chief Product & Marketing Officer hos Lego Group, 13.-pladsen blandt listens 50 CMO’er.

Den russiskfødte kosmopolit med amerikansk pas blev hentet fra den amerikanske kosmetikvirksomhed Revlon til den danske legetøjskoncern, hvor hun havde første arbejdsdag 1. januar 2015.

Som Chief Product & Marketing Officer er Julia Goldin ansvarlig for at lede og inspirere skabelsen af ​​Lego-legeoplevelser, der henrykker og uddanner børn. Sammen med sit team udvikler hun produktporteføljen og oplevelsen samt markedsfører og opbygger brandet gennem indhold, kommunikation og digitale kanaler.

Leg med formål

Da Julia Goldin i august i år virtuelt stod på scenen som keynote speaker ved kåringen af Årets CMO, kom hun med et klart budskab.

– Vi lever i en verden, hvor flertallet af forbrugerne i verden forventer og ønsker, at brands skal spille en større rolle i forhold til samfundsforhold som bæredygtighed og diversitet. Det gør Lego, og det er jeg meget stolt af.

Julia Goldin understregede, at hun mener, at Lego har en vigtig rolle at spille i verden i forhold til børns leg og læring, og for at bygge kompetencer, der ikke nødvendigvis læres i det klassiske undervisnings setup.

– Det handler for eksempel om kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation, problemløsning og samarbejde. Børn i dag engagerer sig meget tidligere i verden og dens mange udfordringer på områder som klima, social ulighed, diversitet og så videre end for en generation siden. Og mange af dem vil komme til at bestride job, når de bliver voksne, som end ikke eksisterer i dag, sagde Julia Goldin videre i sin tale.

Julia Goldins , lego
Julia Goldin. Foto: ©2021 LEGO Koncernen. Legobitar: Shutterstock

Bevidste børn

Netop Julia Goldins fokus på at hjælpe børn med at udtrykke sig selv og opbygge selvtillid fremhæver Forbes i deres baggrund for valget af hende som nr. 13 på CMO-listen.

De fremhæver blandt andet det partnerskab med Universal Music Group, som LEGO Group annoncerede i januar. Målet med samarbejdet er at hjælpe børn med at udtrykke kreativitet gennem en ny reality-aktiveret app.

Hun står også bag Rebuild The World -kampagnen, der fremviser børns kreativitet, bag #SaferInternetDay, der skal lære børn digital empati, og bag Green Instructions, der har til formål at lære børn at være miljøvenlige. Under Goldins ledelse har virksomheden tilsluttet sig FNs Women's Empowerment Principles og spillet en rolle i diskussioner om sociale spørgsmål.

Senest har Lego meddelt, at de vil arbejde for at fjerne kønsstereotyper fra deres legetøj, efter at en global undersøgelse, man selv havde bestilt, viste, at holdninger til leg og fremtidige karrierer stadig er ulige og restriktive.

Rapporten blev bestilt til FNs internationale pigedag og undersøgte næsten 7.000 forældre og børn i alderen seks til 14 år fra Kina, Tjekkiet, Japan, Polen, Rusland, Storbritannien og USA.

– Vi arbejder hårdt på at gøre Lego mere inkluderende, sagde Julia Goldin i den forbindelse til avisen The Guardian.

Derfor kunne Goldin også fortælle, at Lego ikke længere vil mærke deres produkter ’til piger’ eller ’til drenge’.

På Lego.com kan forbrugerne derfor ikke søge produkter efter køn. I stedet tilbyder websitet temaer kaldet ’passion points’.

Adspurgt om et godt råd til andre CMO’er er Julia Goldins svar:

– Vær klar i din rolle og fokuseret i dit arbejde med samfundsudfordringer, som eksempelvis bæredygtighed. Og hav modet til at skabe diversitet i dit team.

Tekst: Gry Koefoed

Publiceret 01.11.2021