Personligt

Kampen mod deadline

Med lige dele naivitet og ild i øjnene, er det lykkedes iværksætterne bag sportsmærket Planet Nusa, Mille Skat og Kristine Esmer, at skabe ikke blot et bæredygtigt alternativ men også et fællesskab omkring deres brand.

Mille Skat og Kristine Esmer
Iværksætterne bag Planetnusa Mille Skat og Kristine Esmer har koden til det perfekte makkerskab.

30 var antallet af dage, de to iværksættere Mille Skat og Kristine Esmer havde tilbage før pengekassen var tom og deres iværksætterdrøm død.

De to kvinder var på et såkaldt acceleratorprogram for iværksættere, hvor de skulle have hjælp og inspiration til at realisere drømmen om eget, bæredygtigt brand inden for athleisure (moderigtigt trænings- og fritidstøj). Det nedslående varsel om de 30 dages levetid blev leveret sammen med beskeden om, at de skulle regne med mindst et halvt år til at finde investorer og rejse penge.

– Men vi havde kun 30 dage, så vi gik i gang med at finde investorer, hvilket vi ikke havde nogen ide om, hvordan man gjorde, siger Kristine Esmer.

Både hun og Mille Skat har en baggrund indenfor tøjbranchen, og det var også her, de mødte hinanden for cirka 10 år siden.

– Vi var begge to nået til en erkendelse af, at der var nogle ting, vi ønskede at gøre anderledes, siger Mille Skat.

Endorfiner og bæredygtige valg er to essentielle ting, Mille Skat og Kristine Esmer gerne vil give videre til deres kunder.

Mille Skat og Kristine Esmer

Bosat: Begge på Vesterbro.

Uddannelse: Mille – designteknolog. Kristine – ingen.

Karriere: Begge 10 års erfaring fra modebranchen både indenfor salg og PR.

Motto: Hårdt arbejde lønner sig!

De havde en fælles drøm om at kunne overføre deres bæredygtige livsstil til deres arbejde og kunne træffe nogle bedre valg.

– Vi ønskede at arbejde med noget, der gav mere mening i forhold til bæredygtighed og noget, hvor vi kunne føle os mødt i vores egne værdier, siger Kristine Esmer.

De gode valg

Tøjbranchen er generelt set ikke en branche, der indeholder super mange standarder både når det kommer til overforbrug såvel som bæredygtighed, og det vil de to iværksættere gerne være med til at ændre på og forsøge at gøre på en bedre måde.

– Vi har forsøgt at træffe alle de gode valg fra begyndelsen, og vi træffer til stadighed flere gode valg i forhold til bæredygtighed, siger Kristine Esmer.

Derfor er al produktion placeret i Europa, hvilket de blandt andet også har gjort for at have mulighed for at sikre sig, at arbejdsforholdene er i orden, men også så produkterne kan transporteres på vej frem for at blive fløjet.

Mille Skat og Kristine Esmer
Planetnusa holder til i et baghus i hjertet af København, men i takt med at virksomheden er vokset, har de blandt andet måtte flytte lageret til andre lokaler.

– Og så bruger vi fiskenet fisket op fra verdenshavene, der bliver opsamlet og omdannet til et materiale vi kan lave tøj af. Det bliver det primært i Italien, som også er der, vores produkter bliver produceret, fortæller Mille Skat.

Og selv om det er langt billigere at få produceret tøj ud af jomfrueligt materiale, føler de to iværksættere sig ikke fristet til at vælge den billigere løsning frem for den bæredygtige.

– Vi kommer ikke til at overproducere, og vores ting kommer heller ikke på udsalg, fordi det ikke er mindre værd om fire måneder, for det er det samme arbejde, det samme håndværk og de samme råvarer, der er gået i at lave det«, siger Kristine Esmer.

Til gengæld kan deres produkter købes langt billigere, fordi de sælger direkte til kunden og på den måde undgår fordyrende mellemled.

De er bevidste om, at deres branche langt fra er bæredygtig, og at folk altid vil forbruge. Derfor er det vigtigt for Planet Nusa at give kunderne en mulighed for at vælge et produkt med stor gennemsigtighed og måske også være med til at nedbringe det forbrug, deres virksomhed er bygget op på.

– Vi tilbyder også at reparere vores produkter, hvis man skulle være så uheldig at falde på for eksempel en løbetur, og man ikke selv er ferm til at sy, siger Mille Skat.

Investorparadis i Horsens

På dag 29 kunne de to, med egne ord naive, iværksættere ånde lettet op, med fire gode og helt rigtige investorer på holdet.

Mille Skat og Kristine Esmer
De savnede bæredygtige tøjvalg – nu laver de athleisuretøj produceret af opsamlet fiskenet og andre genbrugsmaterialer.

– I løbet af de 29 dage brugte vi vores netværk på LinkedIn til at finde frem til private investorer– vi skrev til over 300 mennesker, fortæller Kristine Esmer.

– Og så tog vi på danmarksturné og mødte mennesker, supplerer Mille Skat.

– Vi vidste godt, vi solgte en drøm. Der var ikke noget på papiret på det tidspunkt, og der var ikke rigtig noget, der indikerede, at det ville blive en kæmpe succes ud over ilden i øjnene på os, siger Kristine Esmer.

Heldigvis var der ved et pitcharrangement i Horsens fire investorer, der troede på og lod sig inspirere af drømmen og ilden.

– Det er nogle rigtig gode mennesker, vi har fået med ombord.

Det var ikke folk fra branchen, hvilket var helt bevidst. Brancheekspertisen sad de selv med, men det var også det, der gjorde at de havde lyst til at gøre det anderledes.

– Vi ville handle direkte med kunden. Det havde vi begge to savnet, og vi savnede også at kunne arbejde med produktet fra start til slut, fremfor bare at aflevere varerne i en butik, fortæller Mille Skat.

Rødvin og en god ide

Den anderledes forretningsmodel var en del af den fælles drøm de havde talt om over længere tid.

– Vi drak noget god rødvin, og tanken havde ulmet længe, og pludselig gav vi hinanden hånden på, at hvis det skulle være så var det nu, fortæller Kristine Esmer.

I dag er teamet bag Planetnusa vokset til otte, og tæller blandt andet flere ’pakkepiger’

De havde månederne op til sporet sig mere og mere ind på selve ideen. Kernen var at genfinde glæden ved at arbejde, lave noget, som de var stolte af og som havde en høj bæredygtighed og lave en forretningsmodel, hvor de var med på hele produktrejsen fra design til forbruger.

– Vi blev enige om, at hvis vi skulle gøre det, skulle det være 100%. Det var fuldt hovedspring. Vi sagde vores job op og så var vi i gang, siger Mille Skat og slår ud med armene i det to etager store rum.

Videregive endorfiner

Hovedspringet tog de i december 2018 og i april 2019, var Planet Nusa online.

I lidt over to år har de to iværksættere designet, produceret og solgt bæredygtigt træningstøj.

Da de gik i gang, var de godt klar over, at sportsmarkedet på mange måder var mættet.

– Vi er to aktive kvinder, der begge manglede noget, og et produkt som vi gerne ville være en del af, og som vi kunne spejle os selv i, siger Mille Skat og understreger, at deres tøj også er designet til, at man kan have det på i sofaen om søndagen.

Begge er de passionerede omkring at være aktiv uden, at det skal være påduttende – de håber bare at kunne være med til at give glæden ved at være aktiv videre.

– Det udløser endorfiner at være aktiv, og den glæde vil vi gerne være med til at give videre uden, at man skal passe ned i en kasse eller se ud på en bestemt måde, eller være en bestemt størrelse. Nogle gange handler det også bare om at være sammen og gå en tur med nogle veninder rundt om en sø, pointerer Mille Skat.

Forskellige men ens

Og de to iværksættere har gået deres del af ture rundt om en sø sammen, for allerede fra Planet Nusas begyndelse, var de opmærksomme på vigtigheden af at opbygge et ordentligt partnerskab, for at kunne skabe det stærkeste brand.

Kristine Esmer og Mille Skat er efter eget udsagn meget forskellige, men de er overbeviste om, at det også er grunden til, at de er så godt et team.

– Jeg drøner afsted med 200 km/t og skubber simpelthen Kristine Esmer ud over kanten, hvor hun går og tænker og analyserer, og har det langsigtede mål for øje. Det er også derfor, hun er den gode leder, fordi hun har overblikket, hvor jeg mere tænker, at det finder vi ud af hen ad vejen, siger Mille Skat. 

– Ja jeg sidder nok og holder lidt fast i håndbremsen en gang imellem, men havde det ikke været for Mille Skat, var vi aldrig nogensinde kommet ud over stepperne, siger Kristine Esmer.

 

Til trods for, at der er nogle store forskelligheder, er der også nogle helt grundlæggende fælles træk hos de.

– Ingen af os har et kæmpe ego, og der er ikke nogen af os, der har behov for at skulle frem i lyset, siger Mille Skat og Kristine Esmer supplerer.

– Vi har aldrig nogensinde modarbejdet hinanden. Vi er altid på det samme hold.

Opskriften på det gode partnerskab

Og det er også nogle af de parametre, der gør, at de er enige om, at de har opskriften på det bedste partnerskab.

– Man skal dele lige i porten, og så skal man aldrig gå i små sko, siger Mille Skat.

Helt fra begyndelsen har de to kvinder været enige om, at de skulle være fuldstændig lige, hvilket fra start af har været meget naturligt for dem.

De gode partnerskab har også været det, der har klaret dem igennem dalene på den rutsjebanetur, de sidste par år har været.

For selvom der har været mange succeshistorier undervejs, så har de flere gange undervejs været presset af blandt andet økonomi.

– Så sent som sidste år i august sad vi og overførte fra vores egen konto, for at vi kunne få nogle t-shirts hjem på lager, og vi boede sammen størstedelen af tiden fordi vi fremlejede min lejlighed på AirBnB for at få cashflowet til at løbe rundt, siger Mille Skat.

Mille Skat og Kristine Esmer
At dele lige i porten, og aldrig gå i små sko har for Mille Skat og Kristine Esmer været opskriften på det gode makkerskab – det og så deres store forskelligheder.

Heldigvis har der ikke været problemer med økonomien siden da. Faktisk går det så godt i virksomheden, at de i marts 2021 begyndte at ekspandere teamet og i dag er de otte på lønningslisten.

Mission accomplished

De vidste, at det ville blive vanskeligt at nå slutbrugeren og fuldstændig droppe wholesale, men i dag er de lykkelige for, at de troede på og satsede på deres fælles vision.

– Det var godt vi var naive, ellers havde vi ikke klaret det, griner Mille Skat.

Og de har klaret det og skabt et navn for sig selv hos forbrugerne og lidt til.

For for Mille Skat og Kristine Esmer har det været vigtigt ikke blot at tilbyde kunderne et godt produkt, men også et fællesskab omkring produktet. Og det er de lykkedes så godt med, at de har oprettet et Planet Nusa community, hvor de blandt andet afholder tænings-bootcamps og ture i lokalområdet, hvor der samles skrald.

Tekst: Gry Koefoed Foto: Lars Just

Publiceret 08.08.2021