Kultur

Jeff Bezos’ 5 bedste krisetips

Illustration: Shutterstock

For ikke så mange år siden var Amazon bare en digital boghandel. I dag kan man købe stort set alt fra e-handelsgiganten, som i løbet af forårets og sommerens coronapandemi har fået uventet medvind. "External trends" er da også et af Amazon-grundlæggeren Jeff Bezos’ foretrukne emner – hvordan man tilpasser sig nye forudsætninger, også når det drejer sig om en global krise. Her er hans fem vigtigste konklusioner for løbende udvikling:

1. Tænk altid »dag 1«!

Det, der fungerede i går, fungerer ikke altid i morgen. For Bezos er hver dag den første. »Dag 2 er stilstand. Efterfulgt af irrelevans. Efterfulgt af smertefuld tilbagegang. Efterfulgt af døden. Og det er derfor, det altid er dag 1.«

Identificér de problemer, som krisen forårsager, opstil en liste med nøglespørgsmål, og lad en ekspertgruppe finde svarene.

2. Tempo, tempo, tempo

Når virksomheden har eksisteret i lang tid, har visse processer og rutiner udspillet deres rolle. Så er der ikke tid til at være nostalgisk. For at kapitalisere på de nye behov, der er opstået, når kunden har ændret livsstil under f.eks. en pandemi, er der brug for evnen til at fremskynde udviklingstempoet.

3. Omfavn omstændighederne

Ifølge Bezos er lederens vigtigste opgave at omdanne ydre omstændigheder til medvind for virksomheden. Covid-19 er netop en sådan ydre omstændighed. Hvad har dine kunder mest fokus på lige nu?

4. Tøv ikke – tag en beslutning!

En erfaren leders vigtigste opgave er at træffe beslutninger. Bezos opfordrer ledere til at bestemme sig hurtigt. Oftest kan det gøres ud fra 70 procent af den information, man har brug for til at kunne udføre beslutninger og lære af kundernes reaktioner.

I en pandemi er der ingen givne svar, så begynd med din viden om kundernes behov. Afprøv de øverste ideer på listen, få feedback, byg videre på det, der fungerer, og reparer det, der ikke gør.

5. Kunden er konstant utilfreds ...

Og husk, uanset hvor god du er: »Kunder er altid vidunderligt utilfredse ... altid på jagt efter noget bedre ... Det vigtige er at være tålmodig og prøve noget nyt, acceptere fejl, så nogle frø og tage sig af spirerne, og fordoble indsatsen, når kunden er tilfreds.«

Amazons håndtering af kunderne under coronapandemien er et skoleeksempel på dette.

Publiceret 07.09.2020