Innovation

Idéforladthed i Europa

Europa er sakket agterud med hensyn til innovation, forskning, kunstig intelligens og digitalisering. Det ses tydeligt af Boston Consulting Groups (BCG) liste over verdens mest innovative virksomheder i 2021: Der er ingen europæiske med i top 10. Men hvorfor?

Illustration: Maja Norrby

Ifølge Konstantinos Apostolatos, adm. direktør i BCG og en af forfatterne til den rapport, der følger med listen, handler det i høj grad om nærighed.

 – Europa er langt bagud mht. forsknings- og udviklingsudgifter, siger han. Europæiske administrerende direktører er også mindre engagerede i innovation, end man er i USA og Kina, og mere konservative og mindre eksperimenterende.

BCG rapporterede 10 procents stigning, til 75 procent, i antallet af ledere (på verdensplan), der siger, at innovation er et af de tre vigtigste spørgsmål. For en tredjedels vedkommende er det allerøverst på prioritetslisten.

Det lyder måske indlysende, men hvis innovation ikke fremmes af ledelsen, vil der ikke ske meget.

– Jeg møder en del administrerende direktører, der siger, at de har fem prioriteter. Det er fint, det vidner om fokus. Men oftere har en administrerende direktør tusind topprioriteter. Jeg bliver altid forbløffet over, hvor meget tid der bruges på små problemer, siger Konstantinos Apostolatos.

Han mener, at Europa bør fokusere på nogle områder, hvor man stadig kan være verdensledende: detailhandel, luksusvarer, agritech og visse dele af medicinalindustrien.

ABB, Airbus og Volkswagen er ikke længere i top 10, men Siemens er dog et lyspunkt på 11.-pladsen efter sidste års 21.-plads. IKEA er ny på listen som nr. 32, og Adidas, Bosch, Merck, Novartis, SAP, Inditex, Philips, Roche, AstraZeneca og Bayer er også med blandt de øverste 50.

10 mest innovative store virksomheder*

1. Apple

2. Alphabet (Googles moderselskab)

3. Amazon

4. Microsoft

5. Tesla

6. Samsung

7. IBM

8. Huawei

9. Sony

10. Pfizer

*Siden 2005 har Boston Consulting Group 15 gange opgjort verdens mest innovative virksomheder baseret på interviews med tusinder af ledere rundt om i verden. Virksomheder får point for det økonomiske resultat og f.eks. for hvor meget, de påvirker deres branche, og hvordan de opfattes af deres konkurrenter.

Publiceret 30.06.2021