Innovation

Hvad skaber en succesrig iværksætter?

Har du et veludviklet moralsk kompas, en høj stresstærskel og en vis lyst til revanche? Tillykke, så har du hvad der kræves for at blive en succesfuld iværksætter.

Britt Orstadius

Forsker og psykolog Britt Orstadius har gennem årene interviewet flere hundrede erhvervsledere. Dér har det oftest handlet om møder i forbindelse med rekruttering til tunge stillinger i erhvervslivet.

Det arbejde fik hende til at spekulere på, om der er nogle fælles ’nøgler’ hos dygtige iværksættere, noget, der kan forklare, hvorfor en bestemt type mennesker ser ud til at få succes, hvad de end foretager sig.

Hun har samlet indsigterne i bogen Hvordan bliver man iværksætter: et psykologisk studie.

I bogen har hun både interviewet og udsat seks svenske forretningsledere for en række tests: Lena Apler (Collector), Robert af Jochnick (Oriflame), Monica Lindstedt (Hemfrid), Daniel Mülhbach (Footway), Olof Stenhammar (OMX) og Christina Wahlström (Mama Mia).

Britt Orstadius

Britt Orstadius

Stilling: Autoriseret psykolog.

Beskæftigelse: Driver firmaet Orstadius, der har specialiseret sig i psykologiske personlighedsvurderinger for den finansielle sektor.

Bor: Stockholms indre by.

Alder: 76 år.

Familie: Mand, tre voksne børn og seks børnebørn.

Skjult talent: Madlavning.

Træner: Yoga, meditation.

Første job: Butiksassistent.

Bedste egenskab: Arbejdsom.

Slogan: Per aspera ad astra (gennem vanskeligheder mod stjernerne).

– Jeg har jo en videnskabelig uddannelse, så jeg har viet hele mit liv til at prøve at finde skjulte mønstre og forklaringer, siger Britt.

I den indledende personlighedstest, hun gennemførte med deltagerne, var der to områder, hvor alle seks fik betydeligt højere score end mennesker generelt:

– For det første er de meget åbne over for nye ideer og følelser, som gør, at de kan tænke i kreative og anderledes baner. For det andet viste det sig, at de er meget stabile og har høj stresstærskel.  I øvrigt havde de faktisk ret forskellige personligheder.

Tidligere i sin karriere arbejdede Britt på en psykiatrisk klinik, samtidig med at hun drev en psykoterapiuddannelse på universitetsniveau. Men de sidste 20 år har der været fokus på at hjælpe venturekapitalselskaber med at foretage personlighedsvurderinger af iværksættere og personer i ledende stillinger i den pågældende virksomhed forud for en investering.

– Forskning inden for iværksætteri har tidligere næsten altid handlet om forholdet til penge og økonomi, men intet om personlighedens betydning, som jeg tror, der er stor efterspørgsel efter.

Test nummer 2, som Britt gennemførte med de seks iværksættere, hedder Innovation Potential Indicator (IPI).

Her var resultatet meget tilsvarende. Alle havde en meget klar iværksætterprofil med hensyn til tilbøjelighed til forandring, social selvstændighed, behovet for at finde nye løsninger på problemer samt kaostolerance. Generelt kunne Britt se tre fælles faktorer: Stærk drivkraft, klar personlig styrke og moden samvittighedsfunktion.

– Drivkraft var et særligt kapitel hos alle. De havde alle haft modgang under deres opvækst på en eller anden måde. Et par var ordblinde, og andre havde haft andre vanskeligheder, der havde skabt et ønske om revanche.

Hun mener, at mange iværksættere deler baggrund med succesrige kriminelle, men det, der adskiller dem, er netop det stærke moralske kompas.

– Det har ofte at gøre med, hvordan man bliver opdraget. Det, man kan se hos psykopater, er, at de har manglet grænser i deres opdragelse, og derfor kan de overskride moralske normer. I kombination med manglende selvindsigt er deres prognose ret dårlig.

Tekst: Tommy Jeppsson Foto: Peter Knutson

Publiceret 03.02.2021