Økonomi

Grænseløs service

Overvejer du at flytte til udlandet?

Så er du ikke den eneste – tværtimod tilhører du en voksende del af en eventyrlysten befolkning.

– For et år siden gennemførte Crédit Suisse en global undersøgelse blandt velhavende kunder, der viste, at en tredjedel af de adspurgte godt kunne tænke sig at prøve at bo i et andet land i en nær fremtid, siger Otabek Akhunov, chef for en ny cross border-enhed i Private Banking.

Med EU er grænserne blevet sløret, og vi har fået fri bevægelighed mellem landene, omend med en meget uvelkommen grænsevagt i form af et coronavirus de seneste seks måneder. Men på sigt er tendensen tydelig. Flere og flere mennesker længes efter at maksimere livet med nye oplevelser, møder, kulturer og erfaringer.

Otabek Akhunov, chef for en ny cross border-enhed i Private Banking

– Noget, der også afspejler sig i vores banktjenester. Private Banking skal være, hvor vores kunder er, og vi skal i alle faser af livet kunne bidrage med service og viden, siger Otabek Akhunov.

Men øget mobilitet skal ikke forveksles med, at det er helt problemfrit og uden udfordringer at flytte til et nyt land, og det er her, den nye afdeling kommer ind i billedet.

Målet med den internationale service er at bibeholde kunderelationen gennem hele cyklussen, fra det tidspunkt kunden flytter til udlandet, til det er tid at vende tilbage. Der introduceres man så igen for det lokale tilbud. Man skal ikke være nødt til at forlade Nordea Private Banking, blot fordi man flytter til et andet land.

– I godt et år har jeg arbejdet med Private Bankings ledelse i Norden og udviklet en ramme og et koncept for, hvordan vi skal arbejde med cross border-tjenester til vores eksisterende kunder. Vi har nu startet kontorer med specialteams inden for Private Banking i de nordiske lande. Gennem dem kan vi skræddersy pakkeløsninger til kunder, der gerne vil flytte til et andet land. Men vi kan også bistå med hjælp gennem tiden i udlandet, eller hvis flyttelæsset skal hjem igen.

Hvordan kan en sådan skræddersyet pakke se ud?

– Først og fremmest tager det naturligvis udgangspunkt i det enkelte individ. Ligesom for vores kunder, der bor i Norden, kan vi hjælpe med alt fra skatteinformation til rådgivning om forskellige typer aktiver, men også pensionsløsninger, forsikringsspørgsmål og lovgivning. F.eks. når man skal købe ny bolig, noget der kan være ret udfordrende, og her har vi samlet færdigheder og har adgang til dygtige eksperter.

Fortæl!

– Vi er for nylig kommet i mål med et samarbejde med lokale advokatfirmaer i seks lande, bl.a. Frankrig og Spanien, hvor størstedelen af alle nordiske udlandsflytninger går hen, hvis man ser bort fra Portugal. Da reglerne er forskellige, ikke kun sammenlignet med hvordan det kan fungere i Norden, men nogle gange også fra region til region, er det en stor fordel at have lokal ekspertise. Kunden har direkte adgang til en jurist, der hjælper med alt fra underskrivelse af kontrakt, udbetaling og pantebrev i forbindelse med huskøb til udarbejdelse af lokalt testamente. Vi kan også arrangere boliglån, hvis det er nødvendigt, med et minimumsbeløb på 750.000 euro.

Er du ved at bosætte dig i udlandet, eller er du allerede flyttet?

Kontakt din rådgiver, der vil guide dig videre til Private Banking Cross Border Clients.

Hvilke lande kan man bo i for at få hjælp fra jer?

– I alle EU-lande, men også i udvalgte markeder, der er populære hos os nordboer, f.eks. visse lande i Asien såsom Thailand og Singapore. Forudsætningen for at få adgang til vores service er, at du er eller vil være kunde hos Nordea Private Banking og har en personlig forbindelse til Norden.  

Men hvis man hellere vil flytte til Florida, hvad gælder da?

– USA har en meget restriktiv lovgivning, så der har vi begrænset service. F.eks. har vi ikke lov til at udføre investeringsrådgivning, ikke engang hvis kunden er "hjemme" på ferie i Norden.

Og hvordan fungerer det i andre lande?

– Når det gælder investeringsrådgivning skal den i EU være baseret på de fondsprodukter, der er i det pågældende land. Her har vi dog en stor fordel. Som en af Europas største kapitalforvaltere har Nordea Asset Management opbygget salg og distribution af vores fondsprodukter på lokale ”fondstorve”. En fantastisk service at kunne tilbyde vores kunder. Naturligvis kan vores internationale kunder også handle med andre typer finansielle instrumenter, såsom aktier, terminer, obligationer m.m.

Hvad mere kan jeg få hjælp til?

– Det afhænger af, hvilket land du befinder dig i, men målet er, at du skal kunne få hjælp med det meste. Uanset om det handler om større økonomiske beslutninger, der har at gøre med investeringer og dine virksomheder eller hverdagstjenester a la nyt bankkort eller kontakt til en jurist. Du skal bare teste os, så vil vi gøre alt for at hjælpe dig med de spørgsmål, der måtte opstå. Det er jo netop det, private banking handler om.

Tekst: Mårten Niléhn

Publiceret 02.11.2020