Kultur

Forbud mod e-mails om aftenen

E-mails er blevet en så stor årsag til stress, at EU nu vil forbyde jobmails efter arbejdstid.

Billede af bærbar computer fuld af sticky notes
Billede: Shutterstock

En stor del af arbejdsdagen – størstedelen, føles det som af og til – bruges på e-mails. Det er ikke nogen nyhed, men til trods for at vi har været vant til spam, panik-emails og overfyldte indbakker siden anden halvdel af 1990'erne, er e-mail alligevel en af de største årsager til jobstress. Problemet er så stort, at EU vil stoppe jobmails efter arbejdstid.

I januar 2021 stemte Europa-Parlamentet ja til at foreslå en lov, der forhindrer medarbejdere i at være konstant opkoblet. Alle EU-borgere skal kunne afvise telefonopkald, e-mails eller sms'er om aftenen og i weekenden. Lignende love findes allerede blandt andet i Frankrig og Tyskland, og retten til uforstyrret fritid skal også kunne reguleres i f.eks. kollektivaftaler.

Men bortset fra, at mange vil disponere over deres tid og arbejde når og hvor som helst, er
e-mailen en stor kilde til udmattelse og stress. Hvor mange e-mails, der sendes og modtages, er naturligvis individuelt, og det samme gælder hvor mange der kræver øjeblikkelig handling.

Men en amerikansk undersøgelse viser, at den gennemsnitlige kontormedarbejder modtager 121 e-mails om dagen. Og at 65 procent modtager push-beskeder. At det er svært samtidig at prøve at udføre et arbejde – eller slappe af derhjemme – siger sig selv.

Emailanalytics.com har angivet tre hovedårsager til, at e-mails stresser os, og hvad vi kan gøre ved det:

1. Meddelelser

Pling-lyden for en ny e-mail er formentlig den største udløser af stress og nysgerrighed i hverdagen. Vi lægger alt til side for at se, hvad der er landet i indbakken. Så sluk for push-beskederne fra e-mailen, og tjek i stedet din indbakke f.eks. hver time. Bryd din tvangsafhængighed.

2. Rodet indbakke

2.738 ulæste e-mails i din indbakke er ikke nogen rar fornemmelse. Én ting er, hvis du ved med dig selv, at alle ulæste e-mails er uønskede, men hvis du ved, at du skal gøre noget ved den ulæste bunke, er det virkelig en stressfaktor. Brug et par timer på at slette ulæste e-mails – og helt ærligt: Efter 20 år med computere er det måske på tide at sætte sig ind i e-mail-programmets forskellige sorteringsfunktioner ...

3. Ketchup-effekten

Hver gang du svarer "Ja" til en opfordring i en e-mail, kan du falde ned i et bundløst hul af nye arbejdsopgaver, hvor du ikke kan overskue tidsforbruget. Her er der ikke nogen nem løsning – ud over måske at sige nej en gang imellem ...

Publiceret 04.08.2021