Kultur

Foran familien snyder vi ikke

Billeder af familiemedlemmer på arbejdspladsen mindsker risikoen for småbedragerier.

fotografering på skrivebordet
Foto: Shutterstock

Nogle har skriveborde, der er helt anonyme og klinisk fri for private detaljer. Andre har indrettet dem personligt med børnetegninger og billeder fra den seneste sommerferie.

De amerikanske adfærdsforskere Ashley Hardin, Chris Bauman og David Meyer besluttede sig for at finde ud af, om der var nogen forskel i folks holdninger og adfærd ud fra deres skrivebordsindretning.

Resultatet var højst overraskende. Det viste sig nemlig, at dem, der havde billeder af deres nære og kære, var meget mere ærlige end dem, der foretrak anonyme landskabsbilleder eller slet ikke havde private ting.

Der blev kun sjældent stillet spørgsmålstegn ved deres udgiftsbilag, og de blev heller ikke i samme omfang fanget i ulovligt at tage ting med hjem fra arbejde. De var stort set hele vejen igennem mere samvittighedsfulde. Det vakte naturligvis forskernes interesse, og de besluttede at udføre et etisk eksperiment.

To uafhængige grupper fik til opgave at kaste terninger, hvor målet var at samle så mange terningøjne som muligt. Den ene gruppe havde billeder af familiemedlemmer foran sig, mens den anden gruppe havde anonyme genrebilleder. Hvert terningøje blev belønnet med 50 cent, men det var op til deltagerne selv at sammenregne resultaterne af deres terningkast, og hvor mange penge de ville modtage. Der var altså ingen kontrollant – deltagerne var deres egne dommere.

Det viste sig snart, at gruppen, der kastede terninger foran et familiefoto, tildelte sig et betydeligt lavere beløb.

Hvordan kan det være?

Forskerne mener, at forklaringen er, at når vi føler os betragtet af mennesker, som står os meget nær, bliver vi mindre selvcentrerede og føler et større kollektivt ansvar. Derudover gør vi os fri af det økonomiske fokus, der er grundlag for en stor del af vores arbejdsdag – et fokus, der har mange positive sider, men som også er beslægtet med mindre medfølelse og større umoralsk adfærd.

Tekst: Mårten Niléhn Kilde: Harvard Business Review

Publiceret 28.02.2021