Kultur

Fokuser ordentligt!

David Stiernholm

Så gik der endnu en arbejdsdag, uden at du fik gjort det, du skulle ... Nægter hovedpinen på jobbet at slippe sit tag, og bliver mailbunken større og større? Du er ikke alene, de fleste af os føler os stressede på arbejdet af og til. Men hvad kan man gøre for at mindske frustrationen? Ifølge effektivitetseksperten David Stiernholm, forfatter til den nyudkomne bog Förenkla på jobbet, er der mange kneb til at tackle problempukler på arbejdspladsen.

– For at finde en løsning skal du først finde ud af, hvad presset skyldes, for det er ikke altid det mest oplagte. Spørg dig selv "hvorfor", ind til du finder den mest grundlæggende årsag, som du har mulighed for selv at påvirke. Hvis du løser et problem, får det ofte en positiv kædeeffekt. Et lille skridt fremad gør, at du formår at tage det næste og det næste ...

Hvordan undgår man distraktioner som sociale medier i arbejdstiden? 

– Start med at flytte de apps, som du risikerer at fortabe dig i, langt væk fra startskærmen, så du dels ikke engang ser dem, når du starter job-apps, dels skal bladre et par gange, før du når dem. Jeg kalder dem normalt "kaninhuls-apps", fordi de er lette at blive opslugt af, og når man først er inde i dem, går tiden utrolig hurtigt.

Sluk også for notifikationer, så du selv aktivt skal gå ind og åbne apps for at se, om der er kommet noget nyt. Det, jeg selv har stor glæde af lige nu, er at bruge tilstanden "Forstyr ikke under kørsel" på min iPhone. 

Du er tilhænger af orden og automatisering. Hvad betyder det i praksis? 

– At jeg ikke vil bruge tid på at lede efter eller gøre ting, der kan gøre sig selv. Så jeg har det godt med at have alt på bestemte steder, og jeg bruger alle de apps, metoder og tricks, jeg kan for at få ting gjort uden selv at skulle bruge tid eller kræfter på det.

Publiceret 25.05.2019