Økonomi

Europas motor bremser op

Cheføkonom i Nordea Annika Winsth om den bekymrende udvikling i Tyskland – og hvordan den påvirker os i Norden.

”Tyskland, Europas motor, hakker betænkeligt. Dieselskandalerne har efterladt et stort aftryk på bilindustrien, som længe har været Tysklands førende industri og livsnerven i den tyske økonomi. Nu ser det ud til, at resten af økonomien ikke længere kan holde stand, og risikoen for recession er tydelig, da det også går værre inden for andre sektorer.

Intet andet europæisk land er lige så afhængigt af sin bilindustri som Tyskland. Et stort antal virksomheder fungerer som direkte underleverandører, og endnu flere betjener sektoren med alt fra transport til rengøring. Dieselskandalerne er dermed et meget hårdt slag for økonomien. Hertil kommer, at hele bilindustrien står over for en større strukturændring, når fossile brændstoffer skal udfases og erstattes med vedvarende alternativer. Som om det ikke er nok, truer præsident Trump med at indføre told på varer, der importeres fra Europa. Hvis det sker, er der en stor risiko for, at det netop er bilindustrien, der bliver ramt.

Også andre dele af den tyske økonomi viser nu svaghedstegn. Førende indikatorer peger tydeligt nedad, uanset branche. Den tyske konjunkturindikator IFO viser et stærkt fald i industrien, hvor indekset nu ligger på samme niveau som ved udgangen af 2009. Byggeindustrien har også mistet terræn. Endnu mere bemærkelsesværdigt er det, at IFOs delindeks for servicesektoren er på det laveste niveau siden efterdønningerne af finanskrisen. Det får konsekvenser for både vækst og arbejdsmarked. Arbejdsløsheden er i bund og forventes at stige fremover. Lønstigningerne er de laveste i ti år. Det påvirker mennesker både økonomisk og psykisk. I det miljø er der en åbenlys risiko for, at husholdningerne bliver mere forsigtige og holder mere fast i pengepungen.

Annika Winsth

Det vigtigste spørgsmål lige nu: Bæredygtighed.

Skjult talent: Male fint træværk – bor i et hus fra 1920’erne.

Interesser: Udover familie og hund, haven og at være i naturen.

Den Europæiske Centralbank ECB har lovet at gøre mere, men pengepolitikken er allerede så ekspansiv, at den har udspillet en stor del af sin rolle. Derefter står finanspolitikken tilbage, og der er spekulationer om støttepakker fra politikerne. Indtil videre har de ledende parter dog været enige om at overholde de nuværende budgetregler, og dermed er muligheden for finanspolitiske stimuli begrænset. Hvis udviklingen bliver klart værre, er det min vurdering, at politikerne ændrer sig.

Alle nordiske lande handler med Tyskland og er derfor afhængige af, hvordan den tyske økonomi udvikler sig. Der er dog forskelle landene imellem, hvor Norge med sin olieindustri læner sig mindre op ad Tyskland end de andre. Finland har en stor eksportindustri, hvor råvareproduktion er central og derfor er mere afhængig af Tyskland. For danskerne er Tyskland et nærområde og derfor meget vigtigt.

I Sverige plejer vi at sige, at det, der sker i tysk industri, vil få effekt her et kvartal senere. Det ser ud til at være sandt også denne gang. I industritunge regioner som Norrland og Småland er der nu tegn på en klar afmatning. Men også lønfastsættelsen i den tyske industri er vigtig, da den bliver et benchmark for den svenske løndannelse. Vi står i øjeblikket over for en meget stor aftalerunde næste år. Det ville være overraskende, hvis vi i dette miljø ikke også ser moderate lønstigninger i Sverige.

Europa har brug for et handlekraftigt og stærkt Tyskland for at have det godt. Særligt ildevarslende er det, at Tyskland er svagt i en situation, hvor de politiske spændinger på globalt plan er håndgribelige. Det er meget sværere at stå fast, holde stand og indtage sin plads, når man selv er såret. Der er en stor risiko for, at Tyskland i denne situation ikke har energi til at fokusere på andet end egne interesser.”

Publiceret 23.09.2019