Personligt

Elcykel-købere
strømmer til

Købere fra hele verden er væltet ind, når danske Mate.bike har sat strøm på sine crowdfunding-kampagner. På få år har søskendeparret bag firmaet solgt elcykler for et trecifret millionbeløb.

Mate.bikes mildt sagt beskedne lokaler i Københavns gamle kødby står i skarp kontrast til elcykel-firmaets crowdfunding-succes.

Firmaets første elcykel, MATE Classic, satte i 2016 skandinavisk rekord med 45 mio. Kroner i crowdfunding. Mens kampagnen for den noget større MATE X ved årsskiftet nærmede sig 120 mio. kr. og ifølge crowdfunding-platformen Indiegogo for længst har sat europarekord.

JULIE KRONSTRØM CARTON

Født: 1978

Bor: med sine tre sønner i hus i Hellerup, nord for København.

 

CHRISTIAN ADEL MICHAEL

Født: 1988

Bor: med sin kæreste centralt i København.

Søskendeparret bag Mate.bike er Julie Kronstrøm Carton, 41 år, og hendes 10 år yngre bror Christian Adel Michael.

Hun er passioneret cyklist, tager næsten altid cyklen, og kører meget nødigt i bil, selv om hun har tre børn, for så er hun fri for at holde i kø eller bruge tid på at finde en parkeringsplads.

Han er en tech- og gadget-geek. Elsker alt med en motor og havde som teenager både et el- og et benzindrevet løbehjul.

– Christian havde fundet en prototype til en elcykel, der var god at køre på. Den ville vi gerne sætte i produktion, men det er dyrt, den skal testes, en elcykel er dyr at shippe, osv. Så hvordan skulle vi få penge til at gå i gang? siger Julie.

Det blev via crowdfunding, som ifølge Julie rummer meget af den dynamik, der også karakteriserer deal sites. Christian havde tidligere arbejdet for deal sitet Groupon og set hvilke typer produkter, der sælger.

– Vi havde en forventning om, at vores første kampagne ville gå godt, og regnede med at nå 1 mio. dollar (ca. 6,7 mio. kr.) Den endte på næsten 47 mio. kr., fortæller Christian.

Crowdfunding-platformen er reelt den eneste salgskanal, man har: – Det er dér, du skal fremvise dit produkt på video, siger Julie, der er cand. mag. i kommunikation. – En blød start, vi er bror og søster, vi kommer fra Danmark, noget passion. Du skal slutte med et call to action, ”together we can make it happen”. Og derimellem skal du så præsentere dit produkt på en god, inspirerende måde.

Der skal masser af online-aktiviteter til, mens crowdfunding-kampagnen kører: – Du kan have det bedste produkt i verden. Hvis folk ikke ser dig, er der ingen, der køber det. Du kommer ikke langt nok ud ved hjælp af peer to peer og den slags, siger Christian.

På én kampagnedag solgtes der for ca. 8 mio. kr. MATE X-elcykler. En del af køberne havde også købt en MATE Classic et par år forinden – ifølge Julie tydeligt bevis på, at folk tror på sagen.

Tilbage i 2016 begyndte man med at prissætte MATE Classic forholdsvis lavt for at skabe volumen. De første, der sprang på, blev således ’belønnet’ ved at kunne købe den til kostpris, men måtte samtidig leve med usikkerheden, om hvor vidt de nu også fik den leveret.

– At investere 1.000-1.500 dollar i et produkt er for mange husholdninger ude i verden mange penge. Og så oven i købet i et produkt og koncept, der endnu ikke er på markedet, og som man ikke selv har afprøvet, siger Julie.

I 2018 og 19 blev I på Trustpilot og i pressen kritiseret for lange leveringstider, hvordan går det nu? 

– Af de ca. 13.500 eksemparer af MATE X, vi solgte på Indiegogo, har vi leveret flere end 12.000, så vi er snart i mål, siger Johan Nielsen fra MATE.bike PR.

– Blandt de resterende ordrer er der tilfælde af forkert farve og af bortkomne eller under fragten beskadigede cykler. Her sender vi naturligvis en ny cykel, men det tager tid. Det samme gør de mange tilfælde af forkerte adresser.

Elcyklerne fra Mate.bike

MATE Classic kan med sine forholdsvis små hjul minde om en gammeldags minicykel, også fordi den kan klappes sammen og tages med ned i metroen eller op i lejligheden.

MATE X er møntet på en smallere målgruppe. Den er større, tungere, hurtigere og mere ekstrem (men også sammenklappelig), og de bredere dæk signalerer mountainbike.

Elcyklerne leveres i samlet stand bortset fra forhjul og pedaler. Dem skal kunden selv montere og tillige smøre og efterspænde cyklen.

Mate.bike har 18 ansatte i ’hovedkvarteret’ i kødbyen samt en håndfuld medarbejdere i USA og Asien. I 2019 solgte man ca. 14.000 elcykler. I 2020 forventer man, at tallet når over 25.000. USA har været største aftagerland med godt 30 procent, derefter følger Tyskland, Danmark og Holland. Mate.bike har i alt solgt cykler til 70 lande.

Det hele begyndte tilbage i 2015. Julie og Christian er store beundrere af Richard ”Virgin Atlantic” Branson, men valgte at satse på et mere jordbundet transportmiddel. Det gik op for dem, at der ikke fandtes en ordentlig elcykel på markedet i Danmark. Det var typisk en grim, tung sag med batteriet på bagagebæreren. Og budskabet – at den kun var for ældre mennesker – syntes de ramte helt ved siden af.

– Begrebet ”how nice life can be on a bike” var fint, men at folk køber elcykel pga. deres grønne samvittighed, det var heller ikke nok. Vi gik et skridt videre, til begrebet ”you will look good on a bike”. Med dét fik vi mennesker i tale – rappere, influencere, folk, som ellers ikke ville købe elcykel. Når den er trendy og udstråler ”lifestyle”, så kommer det grønne helt af sig selv, siger Julie.

Efter otte år som strategikonsulent hos Instituttet for Fremtidsforskning, hvor hun bl.a. beskæftigede sig med disruption af markeder, og tre år i Region Hovedstaden, hvor hun arbejdede med vækst og udvikling, kunne Julie mærke, at hun var klar til lave noget for sig selv.

Efter sine år hos Groupon drev Christian en række webshops, der bl.a. solgte elektroniske consumer goods. Og han iværksatte kampagner på diverse deal sites, hvilket gav ham masser af erfaring mht. e-handel, marketing, kundeservice og produktion.

Hvordan er det at drive firma sammen med sin søster?

– Jeg er iværksætter med foden på pedalen og vel nok primus motor på mange af vores tiltag. Hun kommer med en mere corporate baggrund, og så er hun purpose driven helt ud til fingerspidserne. Det er et godt match, siger Christian.

Det har fra starten været vigtigt for Julie og Christian at føle, at Mate.bike var deres egen virksomhed. De lånte penge, som de siden har betalt tilbage. Og lavede aftaler med de mennesker, der arbejdede for Mate.bike, om, at de lønnedes afhængigt af salget.

Der er dog opstået behov for kapital til den fortsatte udvikling, og virksomheden gik i slutningen af 2019 på jagt efter eksterne investorer.  

På modeugen i Milano løftede Mate.bike sløret for et samarbejde med et af verdens største fashion brands, italienske Moncler, om en model der kun vil blive produceret i 1.000 eksemplarer. Senere på året åbner Mate.bike kontor i USA.

De to søskende vil fortsætte med at arbejde sammen de kommende år. Næste projekt bliver verdens første elcykel-SUV; en langstrakt og kraftfuld, højteknologisk sag med plads til både indkøb, venner og børn.

Og så står den ellers på ”connectivity” i 2020. Det er meningen at alle modeller får indbygget elektronik, så de kan være online. Og man vil lancere en app, der foruden tracking og tyverisikring bl.a. kan fortælle brugeren, når det er tid til eftersyn.

– Om fem år skal Mate være dén, folk tænker på, når de tænker elcykel, siger Christian, der til den tid håber at kunne sælge flere end 100.000 elcykler om året.

Tekst: Jan Frimodt  Foto: Peter Westrup

Publiceret 30.01.2020