Personligt

Drømmen om den
perfekte T-shirt

Ingen troede på hans idé med målsyede T-shirts, og ved lanceringen solgte han bare 30 stk. Men Jess Fleischer gav ikke op. I dag er Son of a Tailor en global succes.

Modeindustrien har benyttet sig af nogenlunde samme metoder i 70 år. Det vil Jess Fleischer og hans Son of a Tailor ændre ved at producere on demand.

Jess Fleischer drømte om at skabe en T-shirt, fundamentet i de fleste mænds garderobe, med perfekt pasform. Han ville ganske enkelt producere målsyede T-shirts – og drømmen er blevet til succesfirmaet Son of a Tailor.

– Jeg havde ingen erfaring som iværksætter, før jeg startede Son of a Tailor. Ikke med mindre det tæller, at jeg havde et juletræssted i Nyboder, mens jeg studerede, siger Jess Fleischer med et grin og ryster på hovedet, når man spørger til iværksætteri hos hans forældre eller to søskende.

Han er født og opvokset i Sønderjylland, men flyttede til København – først for at tage et år i Livgarden, siden for at læse til produktionsingeniør på DTU. Efter studierne arbejdede Jess for blandt andre eBay og Den Blå Avis.

Jess Fleischer

Født 1979. Uddannet produktionsingeniør. Gift med Mette Asbjørn, der lige som Jess er fra Haderslev. Sammen har de to piger på ni og seks samt en dreng på ét år, familien bor i hus i Dragør syd for København.

– Men jeg havde ikke noget ønske om at avancere til chefens job, og så var der næsten kun iværksætter tilbage ikk’?

Den perfekte algoritme

Han havde ét barn, nummer to var på vej, og han overvejede sammen med sin hustru – der på det tidspunkt havde fast job i det offentlige – at købe hus, men besluttede, at hvis han skulle tage springet som iværksætter, skulle det nok være inden de begyndte at gældsætte sig alt for meget.

Det viste sig at være en god beslutning, for det gik da heller ikke helt efter planen, da han ved lanceringen a Son of a Tailor kun solgte 30 T-shirts. Ved relanceringen og en kickstarterkampagne blev det kun til 300 såkaldte backers, altså folk der troede nok på projektet til at investere i det. Vendepunktet kom først, da han og hans team udviklede den perfekte algoritme til fremstilling af T-shirts efter kundernes mål.

– Modeverdenen er på mange måder et bemærkelsesværdigt stillestående område. Måden folk køber tøj på, blev revolutioneret med webshops. Men størrelserne er stadig styret af small, medium, large og så videre. Og hvad angår produktion, står den ofte på masseproduktion og billig arbejdskraft i lande, som ikke er godt stillet, siger Jess.

Hver eneste af Son of a Tailors T-shirts er unik, syet efter kundens mål.

Når almindelige tøjmærker laver en T-shirt, producerer de så mange, som de vurderer, vil blive solgt – men rammer ofte forkert. Son of a Tailor begynder først at producere en T-shirt eller pullover, når den er bestilt. Derfor ligger returraten helt nede på fire procent.

– Det sidste, verden har brug for, er endnu et T-shirtfirma, hvor halvdelen af lageret ender på en losseplads, har Jess Fleischer sagt til magasinet Wallpaper.

En kunde opgiver ved bestilling alder, højde, vægt og skostørrelse, og ved hjælp af den specialudviklede algoritme, rammer de altså rigtigt i 96 procent af tilfældene.

Som navnet indikerer, tager de hos Son of a Tailor udgangspunkt i skrædderfaget: – Men vi er ikke et traditionelt skrædderi, og dét ville vi gerne stå ved. Vi har syersker, ikke skræddere. Det er produktion, men ikke masseproduktion, siger Jess.

Til at begynde med gik det langsomt, men i dag har Son of a Tailor kunder i over 80 lande. De største markeder er England, Tyskland og USA.

Lean produktion fra starten

I dag har Son of a Tailor solgt T-shirts syet efter mål til flere hundredetusinder af kvalitetsbevidste mænd. Den svenske kapitalfond eEquity – e-handelsveteraner med en håndfuld tøjfirmaer i porteføljen – tror så meget på produkter og produktionsmodel, at man i slutningen af oktober investerede 18 mio. kr. i firmaet.

Son of a Tailor fik samtidig en lånebevilling fra Vækstfonden på i alt 17 mio. kr. Og i sommer rejste selskabet i alt 12 mio. kroner fra den eksisterende investorkreds.

Målt på omsætning er England, Tyskland og USA de største markeder, tæt fulgt af Danmark, og man forventer i år at fordoble sit samlede salg i forhold til 2019.

Ud over at have fundet algoritmen til den perfekte T-shirt skyldes succesen ifølge Jess Fleischer, at firmaet helt fra starten i 2014 har arbejdet med den såkaldte Lean forretningsmodel:

Magasinet Trend Privé, der kalder sig en ”humanitarian luxury publication”, skrev sidste år, at beklædningsindustrien i 2018 producerede 92 millioner tons tekstilaffald. At branchens produktion og transport udgjorde ca. 10 % af klodens CO2-udledning. Samt at der i almindelig tøjproduktion går op til 21 % stof til spilde ifm. opskæring, og at 15-20 % af tøjet ikke kan sælges og ender på lageret.

– For eksempel produceres vores Pique poloshirt i californisk Supima-bomuld ved, at der klippes et for- og et bagstykke samt to ærmer ud af en stofrulle. Spildstof bliver brugt til at lave tæpper af. De færdigsyede T-shirts bliver forvaskede, så de ikke kan krympe.

Lean er langt fra noget nyt begreb, men ideen om mindst muligt spild i industriel produktion er helt i tråd med nutidens tanker om bæredygtighed. En forretningsmodel, som Son of a Tailor blandt andet har høstet ros for i magasinet Esquire.

Den er også en af grundene til, at den danske iværksættersucces er ved at vende op og ned på modeindustrien.

Strikkes i 3D

Det sidste nye tiltag i virksomheden er en pullover, der 3D-strikkes af merinould. Det foregår i én kontinuerlig omgang, helt uden spild af uld og uden syninger i den færdige pullover.

Jess Fleischer og Son of a Tailor har for ganske nylig fået tilført 35 mio. kr. fra bl.a. den svenske kapitalfond eEquity, som er specialister i investeringer i hurtigvoksende online-firmaer.

– Det er jo ikke en maskine, vi har opfundet, men vi er de første, der har parret 3D-processen med at fremstille tøj efter den enkelte kundes mål. Hver gang 3D-maskinen startes, produceres der en ny størrelse, siger Jess.

Det rammer midt ned i lean produktionsprincipper som mindre spild, bedre kvalitet samt sikkerhed for, at kunden får det rigtige produkt.

– I en ikke alt for fjern fremtid skal alle vores produkter gerne 3D-strikkes, både dem i uld og dem i bomuld. Strikketeknisk kan det for en T-shirts vedkommende ikke lade sig gøre endnu, men det kommer, siger Jess og fortsætter.

– Ingen af de enkelte dele, vi foretager os, er raketvidenskab, men der er mange dele: Fremstillingsteknikken, online markedsføring, produktudvikling og supply chain, at vi ikke har et traditionelt lager men et centralt varehus til modtagelse og videresending, samt opbygningen af vores brand.

Foto: Bax Lindhardt

Publiceret 02.11.2020