Kultur

Det googler vi under pandemien

Hvis det virkelige liv fortsætter nogenlunde som normalt, så er det ikke tilfældet online. Måden vi googler på har nemlig ændret sig meget siden begyndelsen af året, skriver The Economist, der har kigget på sagen. En undersøgelse giver et ret godt indblik i, hvordan nye interesser er boblet op i skyggen af pandemien.

For eksempel ser det ud til at være blevet en verdensomspændende trend pludselig at begynde at bage brød – søgningerne efter "gær", "opskrift" og "mix" er steget med 20 procent siden sidste år.

Her i begyndelsen af jobefteråret vokser nøgleord som "elcykel" (+42 procent). Og "hæve/sænkebord"s plus 129 procent må om ikke andet være en indikation af, at vi er trætte af at sidde bøjede over computeren ved køkkenbordet. Nu skal der indrettes rigtig arbejdsplads i hjemmet. 

Vi var sultne efter træning i foråret, hvor søgningerne efter "håndvægte" steg med 64 procent. Derimod er søgeord som restaurant (-17 procent) og billet (-58 procent) faldet markant siden begyndelsen af året.

Den mest uventede søgeordsstigning? Joeh, det er "frisørsaks" med plus 58 procent.

For selve coronavirussen er onlinesøgningerne steget med 1.100.000 procent siden sidste år.

Publiceret 07.10.2020