Innovation

Den tænkende bil er lige om hjørnet

I teorien er det ikke svært at udvikle selvkørende biler. I praksis er det noget af det mest komplekse, man kan kaste sig ud i. Ganske enkelt fordi virkeligheden er så uforudsigelig, at ikke engang kunstig intelligens kan forstå det, som en syv måneder gammel baby kan.

Audi skysphere
Audi skysphere skal uden manuel hjælp kunne hente passagerer og selv finde en parkeringsplads, når den kommer frem.

For nogle år siden interviewede jeg en svensk trafikforsker og spurgte: Hvornår kan vi regne med, at der kører selvkørende biler på vores gader?

– Robotplæneklippere er fremragende, lige indtil der ligger et æble på græsplænen, svarede forskeren.

Med andre ord: Det vil sandsynligvis tage mange år, før bilerne fuldt ud forstår den komplekse virkelighed, de skal navigere i.

Et par år før da interviewede jeg nogle ingeniører hos en stor bilproducent i Japan. Dengang var de overbeviste om at kunne sælge en helt selvkørende bil i 2020. Teknologien var der, det var bare programmeringen, der manglede.

Men det dér "bare" viste sig at være et højere og sværere bjerg at bestige, end de havde forestillet sig. I hvert fald har vi stadig her sent i 2021 endnu ikke set noget til det færdige produkt, der blev lovet i 2016.

Alligevel forskes der intensivt hos alle større bilproducenter, i mange uafhængige virksomheder og ikke mindst på store universiteter. Selvkørende køretøjer står sammen med elektrificerede drivlinjer øverst på dagsordenen – og selvsejlende er i øvrigt en stor ting inden for søfart.

Audi skysphere

Bemærk: Der har været biler med selvkørende teknologi på markedet i flere år, men stadig ingen, der er fuldt autonome. Det vil sige, at hverken teknologien eller loven endnu tillader chaufføren at holde siesta bag rattet.

Bilindustrien har lagt hovederne i blød for både at få styr på teknologien og friste os forbrugere med den fremtid, der venter. Audis konceptbil skysphere er et eksempel.

Når føreren ønsker det, skal den fungere som en sportsvogn af i dag (eldrevet naturligvis), med klassisk køreglæde.

Når de lange, monotone motorvejsetaper skal overstås, forvandler skysphere sig til et behageligt hvilerum. Rattet og pedalerne bliver trukket ind og skjules, sæderne indstilles til komfort, og passagererne – inklusive føreren – kan give sig hen til at se film eller sove. For eksempel.

Audi skysphere har et ekstra forvandlingsnummer i ærmet: Afstanden mellem bilens for- og bagaksel kan justeres med 25 centimeter alt efter, om føreren har valgt sports- eller GT-tilstand. Kort og kvik i svingene, når føreren holder i rattet, lang og rummelig, når det kommer til "grand touring".

Audi skysphere
Når man vælger ”selvkørende” i Audi skysphere, trækkes alle betjeningselementer ind, inklusive rattet, og fører og passagerer kan afsætte tid til andre ting.

At få en bil til at være selvkørende under visse betingelser er ikke problemet. Det vanskelige er at få den til at forudse det uforudsigelige i alle tænkelige situationer. At døren bliver åbnet på en parkeret bil. At en fodgænger pludselig løber ud på kørebanen. Eller at den cyklist, som et kort øjeblik var skjult af en lastbil, dukker frem.

Sidstnævnte er noget, som selv en syv måneder gammel baby forstår. Skjul bolden, vis bolden, og barnet forstår, at den findes, selvom den ikke er synlig. Det kan en autonom bil ikke. Endnu.

Softwaren i selvkørende biler er baseret på kunstig intelligens (AI). Gennem såkaldt maskinlæring, dvs. hvor man lader softwaren "se" på tusindvis af billeder med stopskilte og trafiklys, lærer den at genkende dem.

For at løse knuden pågår der forskning på blandt andet Örebro universitet i Sverige med såkaldt "symbolic reasoning"-teknologi. Test viser, at man kan lære softwaren, hvordan den skal ræsonnere sig frem til, hvor cyklen, der forsvandt bag lastbilen, kan tænkes at dukke op igen.

Ganske vist var dette system kun fem procent bedre end traditionelle AI-programmer, men det har en anden fordel. Til forskel fra algoritmer til maskinlæring kan den ræsonnerende software forklare, hvorfor den har handlet på en bestemt måde: "Jeg bremsede, fordi jeg troede, at cyklisten ville komme frem lige dér."

Audi skysphere
Audi tror, at teknologien med selvkørende biler vil være løst inden for 10 år.

Trafikken er per definition svær at koge ned til et forudsigeligt mønster, ikke mindst fordi vi mennesker har en tendens til at opføre os irrationelt. Den japanske bilproducent, der mente, at selvkørende biler ville stå klar i butikkerne i 2020, fortalte også, at de ansatte antropologer til at studere trafikmiljøer i forskellige lande og verdensdele.

I en by, hvor selvkørende biler skal køre side om side med biler, der køres af mennesker, skal softwaren forstå kulturen. Her i Norden venter vi pænt på, at det bliver vores tur til at køre ind i en rundkørsel. I andre lande med mere hektiske køremønstre skal en selvkørende bil i rundkørslen forstå, at hvis en holdende bil stikker snuden frem for at mase sig ind i rundkørslen, så mener den det måske alvorligt ...

Tekst: Eric Lund Foto: Audi

Kilder: Audi, The Economist.

Publiceret 06.10.2021