Innovation

Den elektriske vej

En racerbane i fuld størrelse – sådan beskriver Elonroads nye adm. direktør Karin Ebbinghaus forretningsidéen: At el i vejbanen oplader både personbiler og tung trafik under kørslen. Miljøvenligt, billigt og smart.

Karin Ebbinghaus er adm. dir. hos Elonroad, der satser på fossilfri transport – bilerne ska oplades på farten.

– Siden jeg fik tilbud om at begynde hos Elonroad, har jeg været helt uudholdelig for mine omgivelser. Jeg kan slet ikke lade være med at tale om firmaet. Måske er det David og Goliat-vinklen: At vi som et lille firma skal påtage os en stor udfordring, der gør det ekstra tillokkende, siger Karin Ebbinghaus, der i vinter stoppede som investment manager hos Almi Investment Greentech.

Med elveje kan bilernes batterier være både mindre og lettere.

Karin Ebbinghaus

Job: Ny adm. direktør for Elonroad.

Bor: i Lomma uden for Lund.

Familie: Mand, tre børn, en hund og to katte.

Baggrund: Erhvervsjurist, venturekapitalist. “Både som strategisk rådgiver og investor har jeg haft glæde af juraen.”

I dag konkurrerer flere virksomheder om at løse den "gordiske knude, som fossilfri transport er", men Elonroad er det eneste svenskejede firma. Med elveje kan elkøretøjernes batterier være betydeligt mindre og lettere.

Hvornår ville dette kunne blive virkelighed?

– Det ville kunne være på plads om fem år på de store hovedruter, Malmø–Gøteborg–Stockholm. Jeg er selvfølgelig optimist, men planlægningen er i gang.

I bygger en testbane i Lund?

– Ja, der er en buslinje, der skal elektrificeres. Vi bygger en kilometer her i foråret, 500 meter i hver retning. Vi vandt budrunden mod flere internationale virksomheder.

Hvordan adskiller jeres teknologi sig fra konkurrenternes?

– Skinnerne er koblet op, så man kan indsamle data om energiforbrug og om trafikstrømme med indbyggede betalingssystemer.

– Og vores teknologi er konduktiv, dvs. at noget under bilen skal røre ved skinnen. Flere virksomheder forsker i induktiv teknologi, men det er næsten umuligt med den strøm, der er nødvendig. Siemens har en topbetjent løsning og planlægger lange ruter langs tyske motorveje. De gælder kun tung trafik og bliver ikke til gavn for alle.

For nylig inviedes en 1 kilometer lang testbane uden for Lund.

Elonroad

Forretningsområde: Intelligent vejsystem til opladning af forskellige elkøretøjer, både stillestående og på farten.

Adm. direktør: Karin Ebbinghaus (siden februar 2020).

Kontorer: i Lund.

Omsætning (2019): Ca. 8,5 mio. kr.

Antal medarbejdere: 12.

Aktuelt: Bygger én km elvej i Lund for at teste teknologien ifm. større løsninger.

Hvor stor en del af vejnettet vil være elektrisk, når det er fuldt udbygget?

– Det ville være tilstrækkeligt med et par procent. En opladning fra de store veje giver ret lang rækkevidde. Vores bevægelsesmønstre er nogenlunde ens, og derfor kan man beregne, hvor det er bedst at lægge elskinnerne. I tyndt befolkede områder er det muligvis ikke økonomisk forsvarligt, men det må vi regne på.

Text: Mari Janson Foto: Peter Westrup

Publiceret 29.07.2020