Økonomi

Danske tabere og vindere i coronakrisen

Den danske regnskabssæson er skudt i gang, og de kommende uger bliver afgørelsens time og giver os svar på, hvor meget coronakrisen har påvirket danske selskaber. Som på det globale aktiemarked vil vi se både vindere og tabere i lyset af coronakrisen, vurderer chefstrateg Andreas Østerheden. De første vindere har vi allerede set.

Illustration: Maja Norrby

De kommende uger vil store spillere som Novo Nordisk, Pandora og Vestas aflægge regnskab, og det er derfor ikke længere kun uden for landets grænser, vi får et indblik i coronakrisens effekt. Det danske C25 er indtil videre sluppet igennem krisen med skindet på næsen, og det skyldes især indeksets tunge medicinalvægt. Særligt medicinalvirksomhederne har nemlig klaret sig bedre end så mange andre sektorer den seneste tid. Ifølge Andreas Østerheden, chefstrateg i Nordea, viser regnskabssæsonen dog i høj grad, at coronakrisen dels også rammer danske virksomheder, dels at der både vil være vindere og tabere.

Andreas Østerheden, chefstrateg i Nordea

Her er vinderne

– Det bliver interessant i denne regnskabssæson at følge, hvordan coronavirussen også herhjemme giver både vindere og tabere. Et eksempel på en vinder i denne sæson har været hos  GN Store Nord, hvor salget af headsets er steget markant, og GN audio-segmentet har registreret en vækst på 22 pct. som følge af, at flere arbejder hjemmefra, fortæller Andreas Østerheden.

En anden virksomhed, der har fremstået som en vinder i denne sæson er Chr. Hansen, som producerer ingredienser til fødevareindustrien. Aktien steg pænt med 10 pct. efter regnskabsaflæggelsen.

Publiceret 06.05.2020