Kultur

Bedre e-mails – bedre forretning

Foto: Shutterstock

Det siges, at det første indtryk er helt afgørende for, hvordan vi opfatter en person. Det gælder naturligvis også, når vi sender e-mails. Mange af os er stadig lidt uengagerede og skriver bare en standardsætning for at komme i gang.

Eksempel: ”Hej, håber du har det godt?”

En sætning, der er så generisk og anonym, at man som læser knapt nok bemærker den i den daglige strøm af e-mails.

Nu har forskere ved Massachusetts Institute of Technology interesseret sig for, hvor stor forskellen i kunderespons er mellem at bruge lidt tid på at formulere en engageret indledende sætning eller sende en upersonlig frase via e-mail.

I undersøgelsen, der omfattede titusinder af e-mails fra flere af USAs største virksomheder, benyttede man sig af en teknologi kaldet virtual mirroring, hvor folk kunne sammenligne deres egne e-mails med, hvordan kolleger skriver. Det viste sig, at når deltagerne begyndte at reflektere over, hvordan de formulerede sig, blev indholdet af e-mailen både mere personligt og mere inkluderende. Som et direkte resultat heraf steg kundetilfredsheden med 17 procent. Derudover mindskedes behovet for at sætte en masse ledere og kolleger på som cc markant.

Publiceret 20.01.2020