Personligt

Batterikongen!

Sådan vil Peter Carlsson, grundlægger af Europas største batterifabrik, indtage verden i en ny elektrisk æra. Her fortæller han om energiomstillingen, milliarderne og hvordan det var at arbejde for Elon Musk og Tesla.

Peter Carlsson
Peter Carlsson fotograferet i Northvolts hovedkontor i Stockholm.

Det var en lavineulykke på et skieventyr i Canada i 2017, der ændrede alt for Peter Carlsson. Svenskeren blev slæbt med 120 meter og begravet under sneen. Da man fandt ham, trak han ikke vejret, men redningsmandskab fik ham i gang med hjerte- og lungemassage.

Under den besværlige genoptræning, der fulgte, indså han, hvor utroligt tæt han havde været på at dø. Han besluttede, at han ville gøre en reel forskel, ikke bare være et tandhjul i en andens virksomhed.

Lige før lavineulykken havde Peter Carlsson sagt op hos Tesla, hvor han arbejdede direkte sammen med Elon Musk, og fra sit hjem i Californien begyndte han på planerne om at bygge Europas største og grønneste batterifabrik.

Siden da har dagene været intensive. Alene i den seneste finansieringsrunde i juni rejste selskabet Northvolt ca. 16,5 mia. kr. i ny kapital.

– Det har selvfølgelig været et hårdt år at gennemføre et stort internationalt projekt, der er så afhængigt af mange mennesker fra forskellige steder, ingen tvivl om det, og coronapandemien har også skabt problemer for tidsplanen, siger Peter Carlsson.

Peter Carlsson
Peter Carlsson har tidligere arbejdet hos Tesla sammen med Elon Musk.

Peter Carlsson

Opvækst: Södertälje og Mariefred

Bor: Stockholm

Familie: Tre børn

Beskæftigelse: Adm. direktør og grundlægger af Northvolt

Uddannelse: Civiløkonom

Karriere: Sony Ericsson, NXP, Tesla, Northvolt

Kører: Audi e-tron Sportback

Foretrukken aktivitet på en fridag: Sport

Skjult talent: Volleyball

– Vi har været tvunget til at lære ting, som vi normalt ville have bedt leverandører om at gøre. Vi har opbygget vores egne kompetencer på områder, hvor vi ellers ikke ville have gjort det. Og vi er godt med nu, det blev aldrig nødvendigt at lukke byggeriet nær Skellefteå.

Kæmpefabrikken Northvolt Ett med et areal som 40 fodboldbaner bliver bygget i etaper og skal stå færdig i 2023. Nu er tanken, at den skal være endnu større, og på en måde har pandemien alligevel ført nogle positive ting med sig – i større skala.

– Presset fra politisk side om at sætte hjulene i gang igen i form af grønne investeringer er steget meget tydeligt. Fra The Green Deal i EU og ned på virksomhedsniveau sker der nu en hurtig omstilling. Vi har aldrig oplevet en sådan interesse fra kunderne, siger han.

Begyndte hos Elon Musk

Men lad os gå tilbage i tiden for at få en forklaring på, hvordan en svensker, der i hvert fald for offentligheden har været relativt ukendt, har formået at overbevise nogle af verdens førende virksomheder – såsom Goldman Sachs, Volkswagen og Scania – om at investere i en ret ny og uerfaren virksomhed, som ydermere ligger i det nordlige Sverige, langt fra alle europæiske knudepunkter.

Umiddelbart efter sin eksamen fra Luleå Tekniske Universitet endte Peter Carlsson i mobiltelefonbranchen i midten af 1990'erne og hos Sony Ericsson, som på det tidspunkt lige var begyndt på sin digitale udvikling. Jobbet bragte ham til Singapore og videre til Silicon Valley i Californien. Der takkede han til sidst nej til et job hos Apple for i stedet at begynde hos Elon Musk i Tesla i 2011.

Peter Carlsson
Peter Carlsson kan godt lide energien i vækstvirksomheder, hvor der hele tiden er fokus på at udvikle virksomheden.

– Jeg kan vist godt sige, at jeg er blevet noget af en junkie efter vækstbrancher, siger Peter Carlsson med et grin. Det her er min tredje rejse – først mobiltelefoner, så Tesla og nu Northvolt. Men en del af det er bare tilfældigheder. F.eks. at jeg kunne starte hos Ericsson i Lund, lige da udviklingen af de digitale mobiltelefoner tog fart. Det var enormt sjovt og gjorde mig sulten efter at fortsætte med at arbejde i brancher i vækst, hvor der sker ting i hurtigt ekspanderende virksomheder.

I vækstvirksomheder skabes der hele tiden muligheder for dem, der vil noget, betoner Peter Carlsson. Det betyder, at man bruger mindre tid på politik og mere på at løse problemer. Hvilket i sig selv skaber et meget positivt miljø.

– Virksomheder med en stærk vision og viljen til at gøre en forskel skaber en utrolig drivkraft – det tiltrækker folk, der vil have mere end bare en lønseddel, nemlig et formål. Den passion skaber en enorm dynamik.

Fremtiden er elektrisk

Peter Carlsson er måske ikke en objektiv part i en energidiskussion, men han er helt overbevist om, at batterierne vil tage over i transportsektoren.

– Jeg kan også være positiv over for brændselsceller – der er en højere densitet, men på den anden side også en højere omkostning – og det er et spændende kapløb mellem energityperne. Et interessant eksempel er en kæmpe som Bombardier. De flytter nu ekspertise fra dele af Europa til Västerås i Sverige for at fremstille hybridtog. Hvor man tidligere havde brug for diesellokomotiver, bruger man nu batterier.

– Luftfartsdelen skal endnu en gang fordoble kapaciteten, for at det for alvor kan blive relevant med batterier på fly. Men et selskab som svenske Heart Aerospace bygger et 19-sæders fly, der i 2025 vil have en rækkevidde på 500 km. Et reelt alternativ til nuværende indenrigsfly. Det her er lidt af det, der foregår nu. Rigtig mange transportformer vil snart blive elektrificeret.

Andelen af elbiler fortsætter også med at vokse, og det er primært batterier til netop personbiler, der skal fremstilles uden for Skellefteå.

Peter Carlsson
Lige nu er Northvolt ved at færdiggøre sin første fabrik nær Skellefteå, som blev valgt, fordi man dér har adgang til grøn strøm gennem vandkraft.

– Men jeg tror, at transportsektoren, især i bymiljøer med busser, transportlastbiler og den slags, vil se en lige så hurtig forandring.

– For de tungere transporter tager det nok længere tid, og det hænger sammen med, hvor dyr en eventuel brændselscelleløsning kan blive. Men jeg tror også, at lastbilproducenterne lidt undervurderer, hvor hurtigt batteriteknologien udvikler sig – og deres kunder, eller især distributionsselskabernes kunder som IKEA og H&M, ser nu på deres CO2-fodaftryk og vil stille store krav. Teknologien og kundepresset tilsammen betyder, at dette bliver massivt og går hurtigt nu.

Verden er under omstilling

Apropos distribution – det var hos Tesla, at Carlsson stod i spidsen for distributionskæden i fire et halvt år.

– Jeg blev for nylig spurgt, hvor jeg ville have været i dag, hvis jeg ikke var endt hos Tesla. Ikke hvor jeg er nu. Både indsigten omkring denne industriomstilling, det der er muligt og instinktet til at turde stikke næsen frem og løse enormt store problemer, det har jeg fået med mig derfra.

– Det er sjovt at se, at de fortsætter med den aggressive plan, som vi skitserede, da jeg var der. Og at den holder. Og så må man vel sige, at sådan som markedet værdisætter Tesla nu, handler det om, at rigtig meget kapital har fået nye investeringsdirektiver: væk fra "distressed assets" og ind i nye, grønne teknologier. Dér er Tesla jo et symbol på en vinder. Det er snarere det, værdiansættelsen handler om, end at Tesla alene ville være lige så meget værd som resten af hele bilindustrien.

Peter Carlsson og Elon Musk har en god relation i dag, selvom de sjældent taler sammen, siger han. De to virksomheder har derimod nogle diskussioner.

Peter Carlsson
Når Peter Carlsson skal lade sine egne batterier op, tager han til sommerhuset i Blekinge i det sydsvenske.

– Vi deler jo den samme store vision; vi er gode kollegaer i omstillingsbranchen. Men Elon Musk passer sine ting, og jeg passer mine. Men man kommer ikke uden om at kalde ham en af vor tids største iværksættere. Af og til reflekterer jeg over arbejdet med Northvolt, og hvordan jeg skal få tiden til at slå til – det er jo helt utroligt, at Musk ved siden af også er i stand til at opbygge en rumvirksomhed, den medicotekniske virksomhed Neuralink og en række andre ting.

Tager til Blekinge

Så hvad gør Peter Carlsson selv for at slappe af og lade sine egne batterier op? Han forlader boligen i Stockholms indre by og tager til Blekinge, hvor familien har haft deres sommerparadis, siden han var lille.

– Min mormor og morfar byggede et af de første sommerhuse på næsset Tredenborg uden for Sölvesborg. Jeg voksede op i Södertälje og Mariefred, men tilbragte hver sommer dernede. Mine forældre har med tiden købt huse rundt omkring. Især i de år, hvor vi boede i udlandet, var det vigtigt for børnene at komme hjem til de svenske rødder, og hver gang vi kom dertil, føltes det som, at nu begynder sommeren.

Familien byggede et nyt hus for to år siden. Energieffektivt, naturligvis.

– Solceller, brusere der genbruger vand, elbilopladere, alt muligt. Man kan sige, at det er et rigtig energieffektivt sommerhus – dog med et meget stort sikringsskab, haha. Og der har du denne branches dilemma på mikroniveau: Samfundets energisystem vil stå over for enorme udfordringer i form af spidsbelastninger i forsyningsnettet på grund af alle de elmotorer, der skal lades op.

Tekst: Niklas Wahllöf Foto: Mikael Sjöberg

Publiceret 01.11.2021