Personligt

Alt eller intet

Midt under coronakrisen har iværksætteren Jannik Lawaetz hentet ny kapital til sin hurtigtvoksende virksomhed LuggageHero. Investorerne fortsætter med at tro på firmaet, som i 2019 etablerede sig i 37 nye byer verden over.

– Danmark har ideelle rammer for, at man kan tage chancen og blive iværksætter. Du bliver båret igennem din uddannelse. Du har et sundhedssystem, du altid kan gå hen til. Økonomisk vil der altid være noget at falde tilbage på, og ellers kan du bare finde et andet arbejde, siger Jannik Lawaetz.

”Der er for mange skabs-iværksættere i Danmark!”

Udmeldingen kommer fra Jannik Lawaetz. Som medstifter af bagageopbevaringsnetværket LuggageHero trådte han ud af skabskufferten og førte på små fire år LuggageHero ind på rejsescenen i 40 byer i Europa og USA. Han ved, hvad han taler om.

Det er en kontant udmelding. Dét med at sige tingene ligeud deler Jannik med en af sine inspirationskilder, den hviderussisk-amerikanske iværksætter og business angel, Gary Vaynerchuk, der bl.a. er kendt fra ”DailyVee”, en daglig YouTube-dokumentar om hans liv som forretningsmand.

– Jeg hører om alle de store, forkromede ideer, skabs-iværksætterne har og gerne vil føre ud i livet, men det bliver ikke til noget. Jeg tror, de er dovne, for i Danmark er det for nemt at lade være. Hellere bare blive ansat, og så kører dagligdagen, siger CEO Jannik Lawaetz.

Jannik Lawaetz var med til at stifte Luggage Hero i 2016, i dag er han CEO.

Jannik Lawaetz

Født 1985, opvokset i Nivå nord for København. Uddannet fysioterapeut, mødte kæresten Carina på studiet, nu bor de sammen i Værløse og har Theodor på halvandet år og Julius på fem. Har gennemført to Iron Man-konkurrencer, men ’nøjes’ nu med motionsløb. Vil gerne have sin maratontid ned under 2 timer 50 minutter.

– Hvis LuggageHero går ned med et ordentligt brag, ser du ikke mig sidde og tude over det. Så må jeg feje gulv eller sidde i kassen et sted, ind til næste idé kommer. 

Måske er det nemmere at sige den slags for én, der bærer rundt på så meget startup-bagage som Jannik. Da han gik i 9. klasse, tjente han sin første halve million iværksætterkroner – efter at have dyrket mere traditionelle indkomstkilder som avisruter og forrudevask.

– Jeg tilbød at vaske bilruder på p-pladsen ved Nivåcenteret for 20 kr. Men fandt ud af, det handlede om at kræve 2 kr., for de fleste havde ikke mindre end en 10’er, og så fik jeg dén, fortæller Jannik.

I slutningen af 1990'erne var personlige ringetoner og logoer til mobiltelefoner et stort hit. Dem udbød Jannik sammen med en af sine klassekammerater på to websites, de havde lavet.

Det så firmaet IBC International som en god ide og ringede til Jannik – der naturligvis havde mobiltelefon, en Motorola til 600 kr. – midt i timen.

– Ting, jeg ikke kan styre, kan godt gøre mig sur. Men coronakrisen – dén kan jeg nok ikke gøre så meget ved, siger Jannik, der tror på, at lysten til at rejse kommer igen, lige som efter 9/11.

– Vi aftalte møde efter skoletid, og så sad Kasper Damsgaard og jeg ellers og prøvede at lave stoneface, da vi sagde, at vi ville tænke over deres tilbud. En halv million til os hver. Men så kom vi også i Ude & Hjemme …

Antallet af nyetablerede firmaer i Danmark faldt kraftigt fra 2018 til 2019. Nogle mener, at det er for bureaukratisk at komme i gang …

– Det er noget forbandet sludder. Danmark har de ideelle rammer for, at folk kan tage chancen. Et af de mest omfattende sikkerhedsnet overhovedet, hvis det skulle ende galt. Du bliver båret igennem din uddannelse. Du har et sundhedssystem, du altid kan gå hen til. Du sætter ikke din families liv på spil ved at blive iværksætter, for der vil altid være noget at falde tilbage på. Og ellers kan du bare finde et andet arbejde.

– Undskyldningerne kommer til at fylde mere end bureaukratiet. Tag dog det dér lån til de 40.000 kr. der skal til for at starte et anpartsselskab. Det er jo ikke nogen stor risiko. Tør du ikke tage den, vil du det bare ikke nok, siger Jannik.

I årene før LuggageHero uddannede han sig til fysioterapeut. Men sagde op i sin A-kasse, for han kunne mærke, at dens sikkerhedsnet gjorde, at han ikke præsterede godt nok i arbejdet med at starte LuggageHero.

Janniks mor har været offentlig ansat i 35 år, og hans far er udlært maskinarbejder. Iværksættergenet er ikke kommet fra dem, til gengæld var holdningen i hjemmet, at hvis Jannik eller hans lillesøster ville have noget, så måtte de selv gøre en indsats for at få det.

Bagageopbevaring på hovedbanegården i en storby er ikke den mest praktiske løsning.

Da Jannik første gang luftede ideen om LuggageHero for sin far, sagde denne, at det ville han gerne skyde 50.000 kr. i:

– Du kan få 10 procent, sagde jeg. Jeg tager 15, sagde han. Nå, så gør vi dét, sagde jeg. Siden har jeg lært at forhandle lidt anderledes med investorer, siger Jannik med et grin.

Mod slutningen af 2016 investerede LuggageHeros medstifter og nuværende CTO, Kristian Løkkegaard, flere penge i firmaet. Det gjorde, at man kunne udvide netværket med opbevaringssteder i London.  

I 2017 fik LuggageHero tilført sammenlagt 6,5 mio. kr. fra business angels og Vækstfonden.

I 2019 kom yderligere 11,5 mio. kr. til, to tredjedele fra VC-fonden Nordic Eye og resten i form af crowd funding på Seedrs-platformen, hvor cirka 740 mikroinvestorer købte aktier for €10,67 stykket. 

En af dem var Janniks svigerfar:

– Han ringede dagen inden jeg skrev under på kontrakten med dem, der skulle lave første version af vores app: ”Jannik, det er stadig ikke for sent at bakke ud ... Du har jo også Julius og Carina (barn og kæreste), du skal forsørge". Siden købte svigerfar aktier for 50.000 kr. gennem Seedrs. 

– Jeg kommer med mange ideer, der bliver skudt ned af mine medarbejdere. Og flere af dem, vi eksekverer, viser sig at være dårlige. Men hellere dét end en tung virksomhedskultur, hvor man er bange for at fejle, siger Jannik.

I slutningen af april – midt under i coronakrisen – udbød LuggageHero atter aktier gennem Nordic Eye og Seedrs til €16,37 pr. aktie og en værdiansættelse på €14.455.000. I løbet af få dage tegnede investorer, 20 procent af dem fra Danmark, sig for et samlet beløb på €350.000, nogenlunde ligeligt fordelt mellem Nordic Eye og Seedrs.

Det er med til at forstærke Janniks tro på, at der er lys for enden af coronamørket. At lysten til at rejse kommer igen, lige som den gjorde det efter 9/11. 

Dertil kommer, at LuggageHeros kunder fortrinsvis er yngre mennesker. De er ikke så sygdomsskræmte. Og hurtigere på aftrækkeren, når tingene åbner igen, og der kommer slagtilbud på storbyrejser, mener Jannik. 

Endelig består LuggageHero kun af ni personer på firmaets nye Frederiksbergadresse, fire udviklings- og supportfolk i Serbien samt to medarbejdere i USA. That’s it – organisationen er lige så lean som dens maratonløbende CEO.

– Jeg kommer med mange ideer, og mange af dem bliver skudt ned af medarbejderne. Og mange af de ideer, vi eksekverer, viser sig at være dårlige. Men hellere få mange ideer, eksekvere hurtigt og eventuelt fejle hurtigt, end at have en tung virksomhedskultur, hvor man er bange for at fejle, siger Jannik.

Luggage Hero er som skabt til folk, der ikke vil slæbe deres bagage rundt på storbyferien.

Man brugte 12–18 måneder på at opbygge sit netværk i London og New York City. Det gik godt, og så kunne det vel ikke være så svært at ekspandere yderligere?

– Da vi i 2019 åbnede i 37 nye byer, var vi lidt for blåøjede. Vi brugte slet ikke den samme tid på at finde de rigtige partnere og øge kendskabsgraden til vores koncept. Det måtte vi råde bod på senere, siger Jannik.

Bredere set går han ikke ind for at please andre folks forestillinger om, hvordan tingene skal være. Han kalder – lige som Gary Vaynerchuk – en spade for en spade.

– Det får man hug for, og det har jeg også fået. Men det er dét, jeg godt kan lide ved Vaynerchuk. Han er ikke bange for at sige sin mening og gå mod strømmen. Det tiltaler mig, det autentiske, det oprigtige. Og man kan ikke undgå at blive inspireret af hans drive.

Vaynerchuk er ifølge Jannik god til at spotte trends. Han investerede tidligt i Facebook. Prædikede længe før det blev populært, hvordan TikTok ville buldre frem – i dag er der ikke en teenager i Danmark, der ikke kender TikTok. Og Vaynerchuk har længe brugt de sociale medier til at brande sig selv.

LuggageHero er et netværk af forretninger, cafeer, hoteller m.m., hvor rejsende kan korttidsopbevare baggage. Det er særligt rettet imod dem, der bor i lejlighed i stedet for på hotel.

I en og samme app finder kunden sit opbevaringssted, starter et ur, når bagagen afleveres, stopper det igen, når den hentes, og betaler så 1 euro/dollar/pund pr. time. App’en rundede 250.000 unikke brugere i marts i år.

Sidste år overtog man amerikanske KnockKnockCity og øgede sin stærke tilstedeværelse i New York City.

I 2019 voksede LuggageHeros omsætning med 130 pct. I år havde man, inden coronakrisen, regnet med yderligere fordobling.

Franske Nannybag, italienske BAGBNB og britiske Stasher er blandt konkurrenterne, men deres priser er iflg. Jannik Lawaetz ikke timebaserede, og der skal betales forud.

– Der behøver ikke altid at være visdom bag det, du siger på sociale medier. Det handler om at dokumentere, hvad du laver. Så er det nok til, at folk følger dig og synes, det er interessant.

Hvad laver DU om fem år?

– Det er min og bestyrelsens aktive strategi, at vi går mod et salgsscenarie eller en børsnotering om tre til fem år. Og så tror jeg ikke, at jeg kommer til at sidde ved roret. Jeg er drevet af at få ting til at ske, til at vækste. Når noget begynder at blive for rutinepræget, finder jeg ikke glæde ved det mere. 

Det behøver ikke at være et nyt arbejde. Det kunne være vækst på det personlige plan. At familien rejste verden rundt i et par år. At man på et tidspunkt boede i udlandet. Det har Jannik drømt om, siden han som 14-årig besøgte sin fætter, der læste på universitet i Texas

– Hvis jeg skulle vælge, skulle det være i USA. Dér, hvor ingen ser ned på, at man tør drømme stort og sige sin mening. 

Tekst: Jan Frimodt  Foto: Bax Lindhardt

Publiceret 26.05.2020